پایگاه خبری تحلیلی امروله10:15 - 1396/10/23
پیامدهای نقص نظارت در وزارت بهداشت؛

پای پزشکان زنان و زایمان در کفش سونوگرافیست ها/ ردپای "پول" در یک تخلف آشکار

مرصادنیوز: در پی نقص نظارت وزارت بهداشت و درمان، برخی از پزشکان زنان و زایمان با اخذ وجوه اضافی به جای سونوگرافیست ها به انجام سونوگرافی آن هم در مطبهای شخصی خود می پردازند.

به گزارشامروله، در برخی از شهرها به دلیل کمبود سونوگرافیست زن، زنان مجبورند آزمایش را نزد پزشکان زنان و زایمان ببرند البته بنا بود برای بررسی این موضوع وزارت بهداشت نشستی را برگزار کند که انجام نشد.
 
گستردگی خدمات قابل ارائه پزشکان زنان و زایمان زمینه ای برای تخلفات حرفه ای توسط آنان شده، این در حالی است که گفته می شود برخی از این پزشکان حتی علم یک سونوگرافت را هم ندارند با این وجود عده ای از پزشکان به انجام سونوگرافی آن هم در مطب شخصی خود می پردازند.
 
انجام سونوگرافی در مطب تخلف است
 
یک پزشک متخصص زنان و زایمان در کرمانشاه به مرصادنیوز گفت: برای مناطق محروم امکان پوشش رادیولوژی نداریم آن هم به صورت ارائه خدمت 24 ساعت ، در چنین مواردی مریض را  برای انجام سونوگرافی توسط تعدادی پزشک متخصص زنان در بیمارستانهای دولتی ارجاع می دهند. اما قبول داریم که انجام این کار در مطب شخصی تخلف است.
 
این گفته همان نظام نامه ای است که پیش از این نیز وجود داشته اما به دلیل عدم نظارتها اجرایی نشده است.
 
لزوم اجرای نظام نامه وزارت بهداشت
 
یکی از مدیران مراکز رادیولوژی در این باره به مرصاد گفت: عدم اجرا این نظام نامه ناشی از بی توجهی بقیه است که می بایست اجرا کنند. 
 
جدای از تخلف پزشکان زنان و زایمان، پایین بودن تخصص آنان نسبت به یک سونوگرافیست معضل دیگری است که می بایست مورد توجه قرار گیرد زیرا حاصل این وضع افزایش تجویزهای غیرضروری است؛
 
وی گفت: وقتی در چیزی پول زیادی وجود داشته باشد برای پزشکان جذابیت دارد که خودشان آن را انجام دهند اگرچه گاه گاهی مانع آنها نیز می شوند.
 
اگرچه علم دنیا می گوید سونوگرافی خطر خاصی ندارد اما نداشتن واحد درسی سونوگرافی در دوره تخصص پزشکان زنان و زایمان مشکلی دیگری است که ظاهرا در این صورت هم وضعیت اشتغال سونوگرافیستها به خطر می افتاد.
 
این رادیولوژیست معتقد است: اگر پزشکان همان هزینه سونوگراف را موقع سونوگرافی دریافت کنند این نوعی تخلف است که نباید انجام می گرفته اما در صورت دریافت هزینه بیشتر وجه اضافی باید عودت داده شود.
 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، به دلیل رفاه حال مادران باردار و زنان و همچنین پیشگیری از دریافت هزینه های اضافی لازم است از سوی وزارت بهداشت و درمان تدابیر لازم جهت رفع این مشکلات اندیشیده شود.