پایگاه خبری تحلیلی امروله10:28 - 1396/10/23

نگاهی به ارزش غذایی و خواص بستنی، و شایعات غلط درباره آن

به گزارشامروله، کیست کهبستنیرا نشناسد و آن را دوست نداشته باشد؟ می‌شود گفت تقریبا هیچ‌کس! بعضی بچه‌ها والدینشان را به خاطر علاقه بیش از حد به بستنی حرص می‌دهند، چرا که با افراط و عدم مراقبت در مصرف آن به مریضی و سرفه کردن می‌افتند. اما نگذارید اینها جلوی استفاده ازبستنیرا بگیرند، این محصول خواص بی‌شمار و طعم‌ها (شکلاتی،زعفرانی،پسته‌ای،موزی،وانیلی،توت فرنگی) و انواع مختلفی (کوکی، حصیری،لیوانی، و...) دارد که در ادامه به فواید آنها پرداخته‌ایم.

ارزش غذایی بستنی

مواد مفید داخل بستنی عبارتند از:

  1. کلسیم: بستنی برای استخوان‌ها بسیار مفید است و جلوی پوکی استخوان را می‌گیرد. در کنار آن، انرژی بدن را بالا می‌برد، ضد سرطان است، و ضمن محافظت از دندان‌ها به استحکام آنها کمک می‌کند.
  2. فلاوُنُوید:شکلات یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده بستنی‌های شکلاتی است و البته، حاوی فلاوُنُویدها. بدن برای حفاظت از قلب و کاهش خطرات مرتبط با آن به فلاوُنُویدها نیازمند است که در بر دارنده آنتی اکسیدان‌ها هستند و باعث جلوگیری از نارسی و پیری زود‌رس هم می‌شود.
  3. پروتئین‌ها: به وفور داخل بستنی یافت می‌شوند و به بازسازی و رشد ماهیچه کمک می‌کنند.
  4. ویتامین A:در بستنی یافت می‌شود و برای تقویت بینایی بسیار خوب است.
  5. ویتامین D:به جذب کلسیم و مواد مغذی دیگر کمک می‌کند.
  6. ویتامین K:برای روان‌سازی خون و باز کردن لخته‌های خونی مفید است.
  7. ویتامین B6:به بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کند.
  8. ویتامین B12:برای کمک به حافظه و سیستم عصبی مفید است.

خواص مهم بستنی

  1. افزایش شانس بارداری:طبق تحقیقات بستنی می‌تواند شانس بارداری را افزایش دهد. بستنی و کلاً محصولات شیر به خاطر چربی خاصی که دارند می‌توانند شانس تخمک‌گذاری داخل رحم را افزایش دهند.
  2. کمک به تشکیل استخوان در جنین:بسیاری از خانم‌های باردار به خاطر ترس از بزرگ شدن بیش از حد جنین بستنی نمی‌خورند. اما بستنی حاوی مواد مغذی مورد نیاز و ضروری برای رشد استخوان جنین است و از آنجا که مادران باردار می‌دانند این مواد صرف تشکیل جنین می‌شوند، معمولا بدون ترس از چاقی به خوردن بستنی می‌پردازند. در کل خانم‌های باردار می‌توانند در حد معقول بستنی استفاده کنند تا به رشد جنین کمک شود.
  3. غلبه بر تهوع:خانم‌های باردار در ماه های اول بارداری دچار تهوع می‌شوند ولی با خوردن بستنی می‌توانند احتمال وقوع این وضعیت را کمتر کنند.
  4. کاهش استرس:مصرف بستنی می‌تواند ترشح هورمون ترامبوتونین را تحریک کند که در خلق و خو تأثیر به سزایی دارد و موجب آرامش می‌شود. به همین خاطر مصرف بستنی برای جوانان و نوجوانانی که به دام استرس و افسردگی افتاده‌اند به شدت توصیه می‌شود.
  5. افزایش ایمنی:لاکتوفرین و سایتوکاین موجود در بستنی باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود و داروی شکست ویروس آنفولانزا و کلید کمک به مبارزهٔ بدن با انواع ویروس‌ها حتی ایدز است. 
  6. مؤثر برای بخشی از مغز:تحقیقات نشان داده که بستنی برای کل بدن خوب است. اما بخشی از مغز به نامقشر اُربیتوفرانتالگزینهٔ خوبی برای تجزیه و تحلیل بیشتر است. این بخش در فرآیند شناخت و ادراک و تصمیم‌سازی نقش دارد و به خاطر ارتباط عصبی فراگیر با بقیه بخش‌ها و کارکردهای خاص در زمینه یادگیری تطبیقی اهمیت دارد. بستنی برای این بخش خیلی مفید است و مصرف آن حس خوشایندی در مغز ایجاد می‌کند.
  7. کاهش خطر ابتلا به سرطان برای زنان تا قبل از یائسگی:طبق تحقیقات انجام شده مصرف روزانه ۳ لیوان شیر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را برای زنان قبل از یائسگی کاهش دهد. خوردن بستنی که از محصولات شیر است می‌تواند در کنار سایر فواید، خطر ابتلا به سرطان را هم برای زنان کاهش دهد.
  8. از دست دادن وزن:این خبر خوبی است برای افرادی که تمایل به رژیم کاهش وزن سریع و مؤثر دارند. خوردن بستنی وزن را کاهش می‌دهد زیرا سرد است و با ورود به بدن، دمای بدن بالا می‌رود و این باعث افزایش سوزاندن کالری و چربی می‌شود.
  9. افزایش شادی فرد:چرا وقتی بستنی می‌خوریم اینقدر شاد می‌شویم؟ این فقط به دلیل مزه خوب بستنی نیست، سرد بودن آن هم به نوبهٔ خود می‌تواند شخص را شاد کند. یک تحقیق نشان داده که یک قاشق غذای یخی به تنهایی می‌تواند موجب شادی شما شود. محققان با بررسی نوسانات مغز گروهی که مشغول خوردن بستنی بودند، تأثیر مستقیم آن روی لایه اُربیتوفرانتال مغز را مشاهده کردند. همان‌طور که بالاتر نوشتیم، این بخش مرکز تشخیص و تحلیل است و علاوه بر آن تأثیر مستقیمی روی قسمت ترامبوتونین مغز دارد که وظیفه آن خوشحال‌سازی ما است، و همچنین اثر مثبتی هم روی بخش سروتونین دارد که مسئول کمک در مطالعه و تنظیم خلق و خوی کلی افراد است. زمانی که شروع به خوردن بستنی می‌کنید ترشح هورمون دوپامین شروع می‌شود که کارش شادسازی و بهبود روحیه است. دوپامین همان هورمونی است که شنیدن موسیقی را هم برای ما لذت‌بخش می‌کند.

۴ شایعه غلط در مورد بستنی

صد البته که در مسائل پزشکی باید پیش از هر چیز به حرف دکترتان گوش کنید. اما از آنجایی که برخی شایعات غلط درباره بستنی رواج یافته‌اند، خوب است این موارد را بخوانید و بی دلیل این غذای خوب را از چرخه تغذیه‌تان حذف نکنید.

  1. بستنی باعث سرماخوردگی و سرفه می‌شود؟ این شایعه‌ای بیش نیست زیرا سر منشا‌ء سرفه و سرماخوردگی حساسیت و ویروس است. این در حالی است که بستنی به نابودی ویروس آنفولانزا کمک می‌کند. پس فقط کافی است رعایت کنید، و بدن خود را در شرایطی که ویروس‌ها فعال شوند قرار ندهید.
  2. بستنی باعث خرابی دندان می‌شود؟ علت اصلی پوسیدگی دندان در واقع تخمیر کربوهیدرات و قند باقی‌مانده روی دندان است. پس باید بعد از خوردن هر غذایی دندان‌ها را با آب بشویید. در این مواقع مصرف آب قلیایی بهتر است زیرا مانع رشد باکتری‌های مضر می‌شود.
  3. بستنی منجر به چاقی می‌شود؟ چاقی به دلیل ورود چربی بیش از حد به بدن و فقدان فعالیت جسمانی و متابولیسم کُند و عوامل وراثتی است. مقدار چربی در بستنی در مقابل بقیه غذاهایی که شما در طول روز می‌خورید ناچیز است. بنابراین برای شمایی که بستنی دوست دارید و از خوردن آن لذت می‌برید، نباید جای نگرانی باشد.
  4. هنگامی که بیمار هستید بستنی نخورید؟ هنگامی که بیمار هستید بدن نیاز به دریافت مایعات بیشتر برای جلوگیری از کم آبی دارد، بستنی با طعم خوشمزه‌اش کار را برای بدن شما حتی هنگام مریضی آسان می‌کند و با خوردن آن احساس تشنگی بیشتری می‌کنید و برای رفع عطش، آب می‌نوشید. (البته اگر بیماری گوارشی خاصی دارید، بهتر است با پزشک‌تان هم در این مورد مشورت کنید).