پایگاه خبری تحلیلی امروله10:29 - 1396/10/23

بنتو بقچه غذای ژاپنی

به گزارشامروله، «بنتو» یا «بقچه غذای خانگی» یک سبک یا فرهنگ ارایه غذای ژاپنی است. فرق آن با همبرگر یا ساندویچ غربی‌ها و لقمه‌های نان و پنیر که ما ایرانی‌ها با خود به مدرسه یا سر کار می‌بریم در دقت به جزییات و تعادل بین مواد تشکیل دهنده غذا است. یک بنتوی ایده‌آل با مراقبت و دقت زیادی درست می‌شود و باید بتواند با داشتن مزه‌ها، بافت‌ها و گروه‌های غذایی متنوع و متفاوت یک غذای کامل باشد. این ظرف غذا به طور کلی از برنج، گوشت قرمز، ماهی و ترشی سبزیجات تشکیل می‌شود. ژاپنی‌ها به داشتن خصایل جالب و جذابی معروف هستند اما یکی از این‌ها  توانایی استفاده بهینه از کم‌ترین فضای باقی مانده است. یک جعبه بنتو یا بسته غذا هم در این میان استثنا نیست و مواد غذایی در آن با نظم و ترتیب در مربع‌ها یا مستطیل‌های کوچک، تنگاتنگ هم چیده می‌شوند تا حمل آن برای دانش‌آموز و کارمندی که باید غذایش را با خود بیرون از خانه ببرد دشوار نباشد. به طور مرسوم، مادر خانواده این ظرف غذا را برای فرزندان و همسرش آماده می‌کند. امروزه ظروف بنتو را می‌توان در بسیاری از فروشگاه‌ها  پیدا کرد زیرا بنتو توانسته نظر مردم کشورهای دیگر را هم به خود جلب کند و حتی تبدیل به یک ترِند شود. با این‌حال، بنتو یا اُبِنتو (به زبان فاخرتر) به هر شکلی که باشد یاد آور کشور آفتاب تابان، یعنی ژاپن است.

یک بقچه بنتو از چه موادی تشکیل می‌شود؟

برنج ماده اصلی هر بنتویی است. بنتوی بدون برنج مثل ساندویچ بدون نان است. برنج را برای این منظور می‌توان به روش‌های مختلفی درست کرد، مانند هاکومای (برنج معمولی)، گنمای (برنج قهوه‌ای)، سکیهان (برنج و لوبیا قرمز)، زاکومای (برنج و مخلوط غلات)، نوریبِن (برنج با یک لایه جلبک دریایی نوُری) و واکامی گوهان (برنج و جلبک دریایی).

مواد غذایی دیگر در یک بسته بنتو شامل اومِبوشی (ترشی آلو برقانی)، سالاد (با سبزیجاتی که نماینده فصلی که در آن هستند باشد)، تاماگویاکی (املت شیرین و رول شده ژاپنی)، آگِمونو (غذاهای کوچک سرخ شدنی مثل تمپورا، کروکت و تکه‌های ماهی)، ماهی کبابی، نیمونو (ماهی، سبزیجات و گوشت آب‌پز) و سوشی (غذای دریایی محبوب، که انواع مختلفی دارد). 

بنتو نام‌ها و انواع مختلفی دارد مانند کوراکو بنتو، هینومارو بنتو، اِکیبن بنتو و ... اما ما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه یک نوع بنتوی ساده به نامکوراکورا به شما آموزش دهیم.

بنتو بقچه غذای ژاپنی

مواد لازم برای تهیه کوراکو بنتو

کوفته برنجی با سیب‌زمینی

۳۰۰ گرم برنج
۱۵۰ گرم سیب‌زمینی شیرین
۴۳۰ میلی‌لیتر آب
نصف قاشق غذاخوری نمک

سبزیجات شور

۵۰ گرم فلفل دلمه‌ای
۵۰ گرم هویج
۵۰ گرم کدو
۵۰ گرم تربچه
۱۰۰ میلی‌لیتر سرکه

۱۵۰ میلی‌لیتر آب
۳ قاشق غذاخوری شکر
۱ قاشق چایخوری نمک

تاماگویاکی (املت رولی ژاپنی)

۴ عدد تخم‌مرغ
۲ قاشق غذاخوری شکر
۱ قاشق چایخوری نمک
۱ قاشق چایخوری سس سویا
۲ قاشق غذاخوری آب
کمی روغن

تاتسوتا آگه (مرغ سرخ شده)

نیم کیلو ران مرغ (بدون استخوان)
3 قاشق غذاخوری سس سویا
2 قاشق چایخوری پودر زنجبیل
نصف فنجان روغن گیاهی

طرز تهیه کوفته برنجی با سیب‌زمینی

1.    برنج را در آبکش بشورید و بگذارید آبش برود. سپس آن را در یک قابلمه در دار بریزید و به آن آب اضافه کنید و 30 دقیقه بگذارید بماند. سیب‌زمینی را بشورید و به اندازه مربع‌های یک سانتی‌متری ببرید و در آب بریزید.

2.    به برنج نمک اضافه کرده و سیب‌زمینی شیرین را روی آن بریزید. در قابلمه را بگذارید تا با شعله متوسط بپزد. وقتی آب جوش آمد، بگذارید 30 ثانیه قُل بزند سپس حرارت شعله را کم کنید و بگذارید 15 دقیقه بپزد. وقتی برنج پخته شد شعله را خاموش کنید اما در قابلمه را تا 10 دقیقه برندارید تا برنج خوب بخارپز شود. سپس آن را هم بزنید و از آن کوفته‌های یک لقمه‌ای دربیاورید.

طرز تهیه سبزیجات شور

1.    آب، شکر و نمک را در یک قابلمه بریزید، روی شعله بگذارید تا شکر و نمک حل شود. 

2.    سبزیجات را به اندازه‌های یک لقمه‌ای خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را به اندازه مربع‌های 2 سانتی‌متری ببرید. کدو را به شکل نیم دایره تکه تکه کنید. تربچه را از وسط نصف کنید. حالا سبزیجات را یک‌بار با آب معمولی آبکش کنید، داخل ظرفی بریزد و محلول شوری را که درست کرده‌اید روی آن بریزید. چیزی شبیه یک بشقاب ک.چک یا نعلبکی را به عنوان وزنه روی آن‌ها بگذارید و بگذارید یک ساعت بماند.

طرز تهیه املت رولی ژاپنی (تاماگویاکی)

1.    مواد چاشنی تخم‌مرغ را در یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید. در یک کاسه دیگر تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و هم بزنید تا سفیده و زرده خوب با هم مخلوط شوند. در حالی‌که تخم‌مرغ‌ها را هم می‌زنید چاشنی را به آن اضافه کنید.

2.    ماهیتابه را روی شعله قرار دهید و وقتی سطح آن گرم شد نصف قاشق روغن اضافه کنید. ابتدا یک سوم مخلوط تخم‌مرغ را در ماهیتابه بریزید، وقتی نیم‌پز شد تخم‌مرغ را به سمت خودتان رول کنید و روی هم بیاورید. حالا باید تخم‌مرغ رول شده را به سمت دیگر ماهیتابه هل دهید، دوباره روغن اضافه کنید و نصف دیگر مخلوط تخم‌مرغ را داخل ماهیتابه بریزید. وقتی می‌خواهید نصف دیگر تخم‌مرغ را بریزید باید تخم‌مرغ تا شده‌ای که داخل ماهیتابه است کمی بلند کنید تا مایع تخم‌مرغ جدید به زیر آن برود و در تمام ماهیتابه پخش شود. 

بار دیگر تخم‌مرغ را به سمت خودتان تا کنید، بقیه مایه را در ماهیتابه بریزید و دوباره رول کنید و بگذارید با حرارت کم بپزد تا طلایی شود. املت تخم‌مرغ را که حالا ضخیم شده است در یک ورقه سلوفان قرار داده و آن را بپیچید، اما طوری که زاویه‌دار و به شکل یک مستطیل یا مربع دراز دربیاید. وقتی املت سرد شد، سلوفان را جدا کنید و آن را به اندازه مربع‌های سه سانتی‌متری ببرید.

+می‌توانید ویدئوی آموزش ساده تاماگویاکی را از اینجا ببینید.

طرز تهیه مرغ سرخ شده (تاتسوتا آگه)

1.    سس سویا و پودر زنجفیل را در یک ظرف با هم مخلوط کنید. مرغ را به مدت 30 تا 60 دقیقه در آن بخوابانید. سپس مرغ‌ها را بیرون بیاورید و با دستمال خشک کنید.

2.    در یک قابلمه کوچک روغن را گرم کنید، تکه‌های مرغ را داخل روغن قرار دهید و بگذارید حسابی سرخ شوند. سپس با دستمال روغن مرغ‌ها را بگیرید.

چیدن غذاها در جعبه

مرغ سرخ‌شده تاتسوتا آگه، املت مرغ و سبزیجات شور را کنار هم در جعبه قرار دهید. آب سبزیجات را بگیرید و برای جدا کردن غذاها از یکدیگر از برگ‌های تزیینی یا ورق آلومینیوم استفاده کنید. در چینش غذا رنگ‌های متضاد را کنار هم قرار دهید تا چشم‌نواز باشد. با کمی خلاقیت در چیدمان و تزیین بنتو می‌توانید برای بچه‌ها هم جعبه‌های بنتوی هیجان‌انگیز درست کنید!

بنتو بقچه غذای ژاپنی