به گزارشامروله، علی اکبر صفوی در گفتگو باخبرنگارمهردرباره تامین زیرساختهای الکترونیکی دانشگاهها برای سال تحصیلی جدید گفت:قبلازشیوعبیماری کرونا، یکتعداد محدودیاز دانشگاهها آن هم برایظرفیتحدود۱۰ درصد فعالیتها از لحاظدرسو دانشجو، زیرساختهای آموزشهای الکترونیکی را داشتند.
وی ادامه داد:امابعد از اینکه همه دانشگاهها ملزم شدند، دروس را از طریق آموزشهایالکترونیکارائه دهند، همه ناچار شدند، زیرساختهای لازم را تهیه کنند، حال این زیرساختها را یا خود دانشگاهها گسترش دادند یا از شرکتهایی که این زیرساختها را ارائه میدادند اجاره کرده و برنامههای خود را پیش بردند، بیشتر از ۹۰ درصد دانشگاه در این زمینهموفقعمل کرده و حداقلهای لازم زیرساختهای آموزش الکترونیکی را فراهم کردند.
مسئولکارگروه آموزشهای الکترونیکی وزارت علوم افزود: این زیرساختها، زیرساخت فنی هستندامازیرساخت آموزشی و نیروی انسانی رکن مهمیهستند برهمیناساس۵۰الی۱۰۰ کارگاه آموزشی برگزار شد و بخش زیادی از اساتید و مدیران آموزش دیدند تا زیرساختهای لازم برای ارائه دروس نظری برای بالای ۸۰الی۹۰ درصد دانشگاهها فراهم شد.
وی ادامه داد: در ترم گذشته علاوه بر بحث زیرساختهای آموزش الکترونیکی، پهنای باند و هزینه اینترنت برای دانشجویان چالش بود که باابتکاروزارت ارتباطات تا حدی این چالش حل شد، ولی در سال آینده نیز این چالشها ادامه خواهد داشت برای همین شرکتهای ارائه دهنده اینترنت باید تمهیدات بهتری را برایاستفاده کنندگانپیش بینی کنند و یا دولت اعتبارات خاصی را برای این منظور پیش بینی کند.
صفوی خاطرنشان کرد: دانشگاهها در ترم آینده بیشتر باید به تامین ۱۰ تا ۱۵ درصد کسریهایی کهوجوددارد، بپردازند به اعتقاد من ۸۰الی۹۰ درصد بستر آموزش مجازی برای ترم آینده آماده است و حتی بهتر از ترمقبلاست، ترمقبلاینبستربه تدریجآماده شد ودر حال حاضراینبسترآماده است ومهمتر اینکهدر ترمقبلدانشگاهها محتوای الکترونیک نداشتندامااکنون مطالب ضبط وآماده شدهو در اختیار دانشگاهها است. دانشگاهها بازحمتکمتر همان برنامه را با کیفیت بیشتر ارائه میکنند.
وی افزود:در رابطه بابحث آزمونها،امتحانسختی بود که درحال اجرااست و پیش میرود،امابرایدرسعملی و کارگاهی نیاز بهابتکارعمل زیادی است اکنون دانشگاهها مشغول کار روی اینموضوعهستند.
مسئولکارگروه آموزشهای الکترونیکی وزارت علوم افزود: کارگروه آموزشهایالکترونیکنیز کار زیادی انجام داده است بر رویوبسایت(پایگاه اطلاعاتی آموزش عالی الکترونیکی) یک بخشیقراردارد مربوط به دروس عملی و کارگاهی و یک سند راهنمایی برای ایندروسقرارداده شدهکه دانشگاهها میتوانند از آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: دانشگاهها باید ترم بعد عملاً محتواهای باکیفیتتر و روشهای تدریس جدیدترمبتنی برمحتوای موجود و بهرهگیری بهتر برای دروس عملی و کارگاهی رامد نظرقراردهند.