پایگاه خبری تحلیلی امروله23:18 - 1400/09/28

جزئیاتی جدید از برگزاری امتحانات دی ماه دانش‌آموزان

تاریخ برگزاری امتحانات پایه‌های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم در اختیار معلم مدرسه خواهد بود و می‌تواند به صورت حضوری یا مجازی باشد.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرگزاری تسنیم، امتحانات نهایی دی ماه ویژه دانش‌آموزانی که در امتحانات خرداد و شهریور نتوانسته‌اند نمره لازم را کسب کنند، از روز پنجشنبه دوم دی ماه با درس تعلیمات دینی 3 برگزار می‌شود.

در شیوه‌نامه برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی نیم‌سال اول دانش‌آموزان در سال 1400 آمده است: در مناطقی که آموزش به‌شیوه حضوری در مدارس جریان دارد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، به‌صورت حضوری و مطابق آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی دوره‌های تحصیلی و با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس روزانه به‌دلیل وضعیت قرمز از نظر شیوع بیماری کرونا فراهم نباشد، با تأیید اداره آموزش و پرورش، ارزشیابی بر اساس شیوه‌نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دوره‌های تحصیلی در زمان شیوع بیماری کرونا (بخشنامه شماره 460/387 مورخ 1399/09/23) انجام می‌شود.

(طبق مصوبه 13 مرداد 1399 شورای‌عالی آموزش و پرورش با عنوان "نحوه ارائه خدمات آموزشی‌تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های فراگیر"، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی فراهم نباشد ارزشیابی دانش‌آموزان مدارس روزانه در تمام پایه‌های تحصیلی به‌جز پایه نهم و دوازدهم به‌صورت غیرحضوری و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود.)

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در تشریح بیشتر این موضوع به صداوسیما گفته است: امتحانات دانش‌آموزانی که در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کنند به صورت حضوری و امتحانات دانش آموزانی که به دلایل موجه در کلاس‌های مجازی شرکت می‌کنند به صورت مجازی خواهد بود. تاریخ برگزاری امتحانات پایه‌های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم در اختیار معلم مدرسه خواهد بود و می‌تواند به صورت حضوری یا مجازی باشد. برگزاری امتحانات حضوری و مجازی در روز‌های پنج‌شنبه منعی ندارد، اما در روزهای جمعه ممنوعیت خواهد داشت.

با این حال صحبت‌های علیرضا کمرئی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش متفاوت است. او می‌‌گوید: امتحانات دانش‌آموزان حضوری است چرا که ارزیابی حضوری قابل اعتماد‌تر است و شیوه ارزشیابی ارتباطی با نوع آموزش دانش‌آموزان ندارد.

البته به نظر می‌رسد، شیوه‌نامه برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی که به مدارس ابلاغ شده است، ملاک عمل باشد و در این شیوه نامه شرایط برگزاری امتحانات به خوبی تشریح شده است.