به گزارش خبرنگار سیاسیخبرگزاری فارس، مناظره سیاسی صادق زیباکلام کارشناس مسائل سیاسی و سید یاسر جبرائیلی معاون آموزش و پژوهشخبرگزاری فارس، ظهر امروز در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «انتخابات یازدهم؛ مقاومت یا سازش» برگزار شد.
* شورای نگهبان افرادی که دنبال سازش بودند را رد صلاحیت کرد
ابتدا زیباکلام با اشاره به عنوان این نشست، اظهار داشت: بنده سمبل مقاومت نیستم و بیشتر سمبل سازش هستم و باید از موضع سازش صحبت کنم.
وی با اشاره به خط سازش و مقاومت در میان نامزدهای انتخاباتی اظهار داشت: علیالقاعده با انجام وظیفه شورای نگهبان، خط سازش در میان نامزدها وجود ندارد و شورای نگهبان افرادی که دنبال سازش بودند را رد صلاحیت کرد و افرادی که ماندند بیرق مقاومت را بر دست دارند.
زیباکلام تأکید کرد: یکی از چهرههایی که نورانیترین بیرق مقاومت را در دست دارد، آقای سعید جلیلی است که به نظر من نامزد اصلی جریان اصولگرا خواهد شد.
وی افزود: خیلی جالب و حیرتآور است که وقتی ایشان راجع به انتخابات و آینده کشور صحبت میکند مطلقاً حرفی از مسائل عینی و حقیقی جامعه نمیزند، بلکه راجع به مسائل انتزاعی در خلأ و اینکه خط امام، انقلاب و مقاومت را به جلو ببریم سخن میگوید. او کاری به به تورم، گرانی و سقوط جایگاه ایران در عرصه بینالمللی که ظرف این 8 است که قدرت در دستشان بود ایجاد شده، ندارد.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اکنون در عرصه بینالمللی اینقدر که کانادا، نروژ و سوئد اصرار دارند علیه ما رأی دهند، آمریکا، اسرائیل و انگلیس ندارند. بسیاری از کشورهایی که دلیلی نداشت دشمن ما شوند به لطف اصولگرایان دشمنمان شدند. چه دلیلی داشت آلمان، فرانسه و ... دشمن جمهوری اسلامی ایران شوند.
زیباکلام تأکید کرد: از سوی دیگر بخش خصوصی شاهد ورشکست شدن شرکتها و مؤسسات است، اما آقای جلیلی طوری صحبت میکند که انگار قرار است رئیسجمهور کشور دیگری شود نه ایران و از دنیا، فضا و گفتمان دیگری صحبت میکند.
وی با بیان اینکه نظر جلیلی نزدیکترین گفتمان به احمدینژاد است، اظهار داشت: اگر عنوان سخنان جلیلی را بردارید همان نطقهای احمدینژاد در سال 84 است.
* سیاست خارجی دوران اصلاحات منافع ملی کشور را تأمین نکرد
در ادامه این مناظره جبرائیلی معاونخبرگزاری فارس، سخنانش را اینگونه آغاز کرد و گفت: اینکه ابتدا مقدمهای غیرواقعی گفته میشود و بر اساس آن نتیجه گرفته میشود، تاکتیکی آشنا در رسانهها و جریان اصلاحات است.
وی با انتقاد از سخنان زیباکلام مبنی بر اینکه هر 8 نامزد انتخابات طالب گفتمان مقاومت هستند، گفت: چطور حسن روحانی که نماد سازش در حوزه هستهای است را عضو گفتمان مقاومت بدانیم و یا آقای عارف معاون آقای خاتمی چطور عضو گفتمان مقاومت تلقی میشود؟
جبرائیلی افزود: این نگاه که مردم در سال 86 به سکولاریزم و مخالفت با نظام جمهوری اسلامی رأی دادهاند و همین مردم به آغوش نظام برگشتند و پشیمان شدند تصور غلطی است. رقابت ما در انتخابات گفتمانی نیست بلکه مردم به دنبال این هستند که چه کسی میتواند رابطه خوبی با نیازهای مردم برقرار کند و راهکارهایی برای رفع مشکلات مردم داشته باشد.
جبرائیلی خاطرنشان کرد: در سال 76 کابینه آقای هاشمی به کابینه آقای خاتمی اسبابکشی کرد اما تاکتیک و شعار خاتمی تغییر وضع موجود بود. در آن زمان مردم از وضع موجود و سیاستهای ریاضت اقتصادی ناراضی بودند و تیم خاتمی و خودش این موضوع را به خوبی شناخت و شعارشان تغییر وضع موجود بود.
معاونخبرگزاری فارس، ادامه داد: خاتمی با اینکه وابسته به هاشمی رفسنجانی بود او را نقد میکرد و به همین دلیل مردم به تغییر، رأی دادند و در سال 84 نیز همینگونه بود، یعنی مردم به تغییر رأی دادند. احمدینژاد 16 سال گذشته را به خوبی نقد کرد و این موضوع را به خوبی شناخت.
* حرف سعید جلیلی استکبارستیزی و آمریکاستیزی است
در بخش دیگری از مناظره صادق زیباکلام اظهار داشت: قطعاً سیاستهای 8 سال گذشته وضع ما را در عرصه بینالمللی بدتر کرده است اما معنی آن این نیست که در دوران هاشمی جنگ و 8 سال اصلاحات وضعمان عادی بود. در آن مقاطع هم از نظر سیاست خارجی وضعمان جالب نبود.
وی افزود: اساساً یک سؤال اساسی و بنیادی وجود دارد و آن این است که انقلاب اسلامی برای چه بود؟ که در این راستا دو نگاه کاملاً متفاوت و شاید متضاد به این حرکت وجود دارد.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: نگاه اول که علمدار و پرچمدار آن اصولگرایان هستند این است که این انقلاب آغاز یک مبارزه تاریخی میان دو جبهه در دنیا بود. یک جبهه کفر، ظلم، استکبار و در رأس آن آمریکا و انگلیس و یک جبهه مردمان آزاده و جهان سوم، که تا اینجا این حرف جدیدی نیست و همان حرف مارکسیستهاست.
وی ادامه داد: اما تحول بنیادین از اینجا آغاز میشود که میگویند علمداری طیف دوم در دست جمهوری اسلامی ایران است و در این مبارزه و ستیز تاریخی، جمهوری اسلامی پرچمدار مقاومت و ستیز است و مردم مستقل و آزاده دنیا زیر پرچم ما مبارزه میکنند و هر روز که از 22 بهمن 57 گذشت این باور جدیتر شد و اصلاً کاری ندارند که دنیای واقعیت چگونه است.
زیباکلام با اشاره به نگاه دوم به انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این نگاه میگوید انقلاب اسلامی به وجود آمده تا در مقابل رژیم دیکتاتور، خودکامه و شاهنشاهی به دنبال تحقق آزادی بیان مطبوعات، احزاب سیاسی، انتخابات آزاد و نبود زندانی سیاسی باشد.
زیباکلام گفت: مردم در انقلاب 57 انتخاباتی میخواستند که به جای اینکه شورای نگهبان تشخیص دهد چه کسی بیاید و چه کسی نیاید خود مردم تشخیص دهند چه کسی بیاید.
* در عرصه بینالملل باید خود را در میدان جنگ ببینیم
جبرائیلی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: این حرف که مردم ایران کلمه اسلام در انقلابشان نبود و هدفشان تحقق اسلام نبود را قبول ندارم. این مردم بر سر حجاب شهید دادند نه مبانی لیبرال دموکراسی غربی. شما به رفراندوم معروف 12 فروردین مراجعه کنید که مردم به جمهوری اسلامی رای داده اند نه چیز دیگر.
این کارشناس مسایل سیاسی در خصوص موضوع منافع ملی گفت: کشور هم مثل بشر نیازهایی دارد و این نیازها فقط خوردن و خوابیدن نیست. نمیتوان جایگاه، عزت و استقلال یک بشر را بگیرید و به او بگوید که فقط به تو غذا میدهیم، کشور هم همینگونه است. ما با سیاست خارجی اصلاحات به منافع ملیمان نمیرسیدیم.
معاونخبرگزاری فارس، اظهار داشت: دولت صالاحات تصورش این بود که فضای بین المللی یک فضای آکنده از صبلح و صفا و صمیمیت است و می توان با گفتوگو همه چیز را حل کرد؛ اما واقعیت عرصه بینالملل این نیست. انسان باید در این عرصه خود را در میدان جنگ ببیند. همه دولت ها به دنبال منافع خود هستند.
وی با اشاره به اظهارات حسن روحانی گفت: آقای روحانی گفته است که باید دم کدخدا را ببینیم، این ادبیات ادامه همان ادبیات و توهم غلط دوران پهلوی هاست که گفته می شد باید با انگلیس و دیگران ببندیم تا وضعمان خوب شود.
جبرائیلی ادامه داد، سفیر آمریکا در زمان حمله یازده سپتامبر خاطرات خود را نقل کرده و گفته است: وقتی آمریکا به افغانستان حمله کرد و آنجا مستقر شدیم به دولت اصلاحات پیام داده بودیم و تهدید کرده بودیم . سه دیپلمات اصلاح طلب در اروپا با این سفیر دیدار میکنند و اعلام میکنند که ما کمک میکنیم مشکل طالبان را حل کنید و در عوض شما کاری با ما نداشته باشید.
وی افزود: با این حال یک هفته پس از آن بوش رئیسجمهور آمریکا ایران را محور شرارت اعلام کرد و آن دیپلماتها مجدداً با این سفیر گفتوگو و از وضع موجود گلایه کردند که این سفیر در پاسخ به آنها گفت: من فقط مسئول آمریکا در افغانستان هستم و باقی قضایا به من ارتباطی ندارد. این رفتار، نتیجه آن نوع دیدگاه آرمانگرایانه در سیاست خارجی است.
معاونخبرگزاری فارس، با انتقاد از سیاست خارجی دوران اصلاحات گفت: امام خمینی وقتی حکم اعدام سلمان رشدی را صادر کردند در جلسهای فرمودند ترسم آن است که 10 سال بعد کسانی بیایند و بگویند این حکم به نفع منافع ملی ما نبود و این پیشبینی امام(ره) دقیقاً 10 سال بعد به وقوع پیوست و آقای خاتمی در حاشیه اجلاس سازمان ملل اعلام میکند که این حکم مبنای فقهی داشته و باید به فراموشی سپرده شود. اما حاصل این عقب نشینی چه بود؟ سطح روابط ایران و انگلیس که در دوره آقای هاشمی به کاردار تنزل پیدا کرده بود وعده دادند که دوباره به سطح سفیر بازگردد.
* باید حرفها و سخنان امام(ره) راجع به نظام اسلامی را خواند
در ادامه این مناظره زیباکلام با بیان اینکه مقصود من از سخنانم قلم قرمز کشیدن بر روی اسلام نبود، گفت: میلیونها نفر از مردم ایران در سال 57 در راهپیماییها شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی سر میدادند و بعد هم در 12 فروردین بیش از 98درصد به جمهوری اسلامی آری گفتند.
وی افزود: اما سؤال جدی از جریان حاکم اصولگرا این است که مردم ایران در سال 57 چه نگاه و تفکری از جمهوری اسلامی داشتند؟ آیا آنچه که امروزه بعد از 34 سال ایجاد شده و مردم به خاطر آن انقلاب کردند همین جامعه سیاسی است؟
زیباکلام تأکید کرد: خود امام خمینی(ره) رهبر انقلاب و جدا از ایشان سایر رهبران نهضت از ملی-مذهبیها و آقایان بهشتی، طالقانی و ... در خصوص نظام اسلامی مد نظرشان صحبت کردند، اما آیا آن حکومتی که مد نظر امام بود هیچ شباهتی با حکومت امروز دارد.
این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: بین آن مدینه فاضلهای که در تصور مردم و رهبر انقلاب بود با اسلام هیچ تضادی نبود به همین دلیل مردم میگفتند جمهوری اسلامی، اما آیا تصورشان از نظام اسلامی چیزی که امروز است، بود؟
زیباکلام تأکید کرد: باید حرفها و سخنان امام راجع به نظام اسلامی را خواند، نظام اسلامی مد نظر امام و مردم تمام آن چیزی بود که رژیم شاه نبود.
* روحانیت در عمق اجتماعی ایران نفوذ داشته و دارد
جبرائیلی با انتقاد از سخنان زیباکلام اظهار داشت: آقای زیباکلام متأسفانه جامعه ایران را جامعه همیشه بیسوادی میدانند که نادانسته انقلاب کرده اند و جمهوری اسلامی را سر کار آورده اند و نفهمیده اند چه می خواهند؟
این کارشناس سیاسی با اشاره به نقش روحانیت در ایران افزود: روحانیت در قرون گذشته نقش بسزایی در جامعه ایران داشته و در عمق اجتماعی ایران نفوذ داشته و دارد و اسلام را به مردم شناسانده و همین با همین شناخت بود که مردم اسلام و جمهوری اسلامی را انتخاب کردند.
معاونخبرگزاری فارس، تصریح کرد: شما به درس گفتارهای ولایت فقیه امام(ره) مراجعه کنید. این گفتمان به قدری در جامعه شایع بود که حتی دکتر شریعتی اوایل دهه 50 طی سخنرانی هایی نظام انتخاب ولی فقیه را تشریح میکند و میگوید برای حاکمیت اسلام نیازمند حاکم شدن فقیه هستیم و مردم باید از بین علمایی که میشناسند عالمترین فرد را انتخاب کنند. این نظام از سال های قبل تئوریزه شده بود و این حرف که مردم نمی دانستند به چه چیزی رای می دهند و دنبال چیزی متفاوت بودند اشتباه است. آیا مردم امام و روحانیت را نمی شناختند؟
جبرائیلی با اشاره به اوضاع اقتصادی دوران سازندگی دولت هاشمی، گفت: در دوران آقای هاشمی رفتند از مجامع جهانی قرض و وام گرفتند و ریاضت اقتصادی را در کشور اجرا کردند که حاصل آن تورم 50 درصدی و شورش اجتماعی بود و اخیراً نیز به آن تأکید کردهاند گفته اند که اگر تعدیل ادامه می یافت ما به رشد اقتصادی می رسیدیم. این سیاست الآن در برخی کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، پرتغال و یونان نیز اجرا میشود و شاهد شورش های اجتماعی در این کشورها هستیم و البته که شاهدیم اینها به رشد اقتصادی نیز نرسیده اند.
وی خاطرنشان کرد: سیاستی که در تاریخ، مردم را تحت فشار قرار داده در بین مردم قابل قبول نیست.
* هیچ وقت به سمت مذاکره با آمریکا نمیرویم
در بخش دیگری از این مناظره صادق زیباکلام اظهار داشت: وقتی ما دنیا را به دو اردوگاه استکبار جهانی و اردوگاه آزادگان و مستقلان زیر پرچم جمهوری اسلامی تقسیم کنیم، یعنی کشور نوع سومی وجود ندارد.
وی با اشاره به نامه هاشمی به امام (ره) برای سازش با آمریکا گفت: برخی در پاسخ به این اقدام هاشمی گفتند، فکر اینکه با آمریکا صحبت کنیم جدا از نتیجه آن، پشت ما را میلرزاند و بزرگترین ضربه و لطمه را به مردم وارد میکند.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آیا کسی هست که نشنیده باشد نفس مذاکره با آمریکا باعث میشود که کشورهای مبارز دیگر نا امید شوند. اساساً درب هرگونه تنشزدایی سیمان میشود و میگویند که نه، همچنان باید در جهت تنش و مقابله با آمریکا به پیش برویم.
زیباکلام گفت: البته ما هیچ وقت به سمت مذاکره با آمریکا نمیرویم چون اگر به سمت تنشزدایی برویم و روابطمان با آمریکا عادی شود هویت جریان رادیکال اصولگرا گم و این جریان بی هویت میشود.
وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: نتیجه دوم گفتمان ستیز با آمریکا این میشود که میگوییم در دنیا چند کشور محدود بیشتر وجود ندارد که آزاده و مستقل هستند بقیه همه نوکر هستند مانند ترکیه، هند و... و آزادهها عبارتند از ایران، کره شمالی، کوبا، جمهوری بنین، بورکینافاسو و... و اگر مرگ بر آمریکا نگویید آزاده نیستید.
* در اصلاحات باج دادیم و از حیثیت خودمان گذشتیم ولی منافع ملیمان تأمین نشد
جبرائیلی نیز در خصوص موضوع مذاکره با آمریکا اظهار داشت: من نمی دانم چه کسی گفته است که مذاکره از بیخ و بن اشتباه است و نباید به سمت آن برویم و این ماجرا با هویت کدام گروه گره خورده است. مبانی سیاست خارجی ما را رهبری تعیین میکنند و ایشان فرمودهاند در شرایطی که هدف از مذاکره تحمیل نظر نباشد، مذاکره میکنیم. مذاکره ای مذاکره است که به مفاهمه منتج شود اما مذاکره ای که ما بنشینیم و آمریکا بر ما دیدکته کند ما این مذاکره را قبول نداریم.
وی افزود: مذاکرهای که در آن باج بدهیم و یا بعد از مذاکره بگوییم که اجازه گرفتهایم 5سانتریفیوژ را فعال کنیم و یا بعد از مذاکره فعالیت هستهای را تعلیق کنیم را نمیخواهیم. ما در اصلاحات باج دادیم و از حیثیت خودمان گذشتیم ولی منافع ملیمان تأمین نشد.
جبرائیلی اظهار داشت: در دوران اصلاحات 11 دور مذاکره بیحاصل در حوزه اقتصادی با اتحادیه اروپا انجام دادیم که هربار به بهانهای از ما باج میخواستند که ربطی به موضوعات اقتصادی نداشت. در نهایت نیز به همین بهانه ادامه مذاکرات اقتصادی پای اروپایی ها به پرونده هسته ای باز شد و گفتند پرونده هسته ای را برای ما حل کنید تا مذاکرات اقتصادی را ادامه دهیم. هدف اصلی و اعلام شده آمریکا حذف جمهوری اسلامی است و در همین راستا به هر حربه ای از تحریمهای اقتصادی و جنگ گرفته تا براندازی نرم و ... دست زده اند.
معاونخبرگزاری فارس، با اشاره به تلاش های آمریکا برای حذف یا تغییر ماهیت جمهوری اسلامی به نمونه ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکا سعی دارد ترکیه را که نماینده اسلام سکولار است به عنوان یک نمونه موفق به کشورهای اسلامی معرفی کند. این کشور نماد رابطه با آمریکا در منطقه شناخته میشود ولی آیا وضع اقتصادی این کشور بهتر شده است؟
وی افزود: اقتصاد ترکیه با سرمایهگذاریهای خارجی به صورت بادکنکی رشد کرده است و در صورتی که سرمایههای خارجی از این کشور برود نظام اقتصادی آن از هم میپاشد. در ترکیه بیش از 130میلیارد دلار سرمایه خارجی و ده ها هزار شرکت خارجی وجود دارد و این کشور هم اکنون بدهکارترین کشور منطقه است. آفریقای جنوبی نیز مانند ترکیه در برهه ای با تکیه بر سرمایه خارجی رشد کرد و بلافاصله پس از خروج این سرمایه اقتصادش فروپاشید. اگر رابطه با آمریکا منتهی به این نوع توسعه می شود ما این توسعه منوقت و بادکنکی را نمی خواهیم.
* اقتصاد ما سمبلی از فساد، عقبماندگی و ناکارآمدی است
زیباکلام نیز با اشاره به وضعیت اقتصادی ترکیه گفت: این کشور در سه دهه گذشته با تئوریهای اقتصادی و اجرای آن از کشاورزی به ترکیه امروز با 150میلیارد دلار صادرات رسیده است. در حالیکه اقتصاد ما در این 34 سال سمبلی از فساد، عقبماندگی و ناکارآمدی است که اگر درآمد نفت نباشد از افغانستان و گینه بیسائو عقبتر خواهیم بود. البته خیلی زیاد از الگوی ایرانی-اسلامی توسعه،اقتصاد مقاومتی و یک مشت حرف که میشود اساس اقتصاد اسلامی سخن گفتهایم و به جز کلیگویی حاصلی نداشتیم.
* منابع ارزی کشور باید مدیریت شود
معاونخبرگزاری فارس، با انتقاد از واردات برخی اقلام در زمان تحریم اقتصادی گفت: ما شاهد اتلاف منابع ارزی با وارد کردن خودروهای لوکس، سنگهای گرانقیمت و کلی اجناس تزئینی هستیم. ما بی حساب از هر کاری که جریان اصولگرایی یا دولت کرده حمایت نمی کنیم و این تفکر بین نخبگان اصولگرایی نیز وجود ندارد.
جبرائیلی تأکید کرد: ما معتقدیم اگر جلوی اتلاف را بگیریم با همین صادرات غیر نفتی میتوانیم وارداتمان را تأمین کنیم. 75 درصد منابع مالی واردات ما از صادرات غیر نفتی تامین می شود که اگر ارز به درستی مدیریت شده و روی تولید سرمایه گذاری شود، نفت به راحتی از اقتصاد ایران قابل حذف است.
* دموکراسی یعنی مردم بتوانند فردی ولو مفسد را انتخاب کنند
زیباکلام در پاسخ به دانشجویی مبنی بر اینکه طبق فرمایش امام کسی نباید با شورای نگهبان مخالفت کند، گفت: من در مورد شورای نگهبان بحثی نداشتم اما میگویم و معتقدم با هر قرائت و روایتی که دموکراسی و مردمسالاری را تعریف کنید، عملکردی که امروزه شورای نگهبان پیدا کرده در تضاد با دموکراسی و مردمسالاری قرار میگیرد.
وی ادامه داد: ابتداییترین اصل مردمسالاری و دموکراسی این است که مردم هرکس را که بخواهند انتخاب کنند. مردم باید آزادانه فرد مورد نظرشان را ولو مفسد و فردی بیشعور باشد را انتخاب کنند.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: تاریخ نشان داده نهادهایی که برای مردم انتخاب میکند بیش از آنکه خیر و صلاح مردم را بخواهند خیر و صلاح منافع خودشان را میخواهند.
زیباکلام همچنین در پاسخ به دانشجویی دیگر اظهار داشت: اگر حقیقت اسلام را میدانستید اینقدر دنبال مرگ بر آمریکا نبودید.
* آقای هاشمی را حذف شده نمیدانیم
جبرائیلی با انتقاد از سخنان زیباکلام تصریح کرد: هیچ جای دنیا این موضوع اجرا نمیشود که مردم هرکس را که خواستند ولو فردی مفسد، بتوانند انتخاب کنند. در همه جای دنیا سیستم های کنترل وجود دارد.
این تحلیلگر سیاسی افزود: حتی در آمریکا مردم مجبورند عملا تنها از بین کاندیدای حزب دموکرات و یا حزب جمهوریخواه فردی را انتخاب کنند در حالیکه در جمهوری اسلامی اینگونه نیست و چالشگران نظام به انتخابات آمدند و نمونه آن نمایندگان مجلس ششم هستند.
جبرائیلی در پاسخ به سخنان دانشجویی مبنی بر حذف هاشمی گفت: ما آقای هاشمی را حذف شده نمیدانیم او از مقام معظم رهبری حکم دارد و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما به دلیل برخی بیماریها و اینکه روزی 4ساعت بیشتر نمیتواند کار کند برای ریاستجمهوری احراز صلاحیت نشد.
وی ادامه داد: دیگران هم تا کنون حذف نشدهاند، آقایان خودشان علیه نظام و جمهوریت شمشیر کشیدند و کسی آنها را حذف نکرد.
معاونخبرگزاری فارس، تأکید کرد: یکی از نگرانیهایی که دوستان آقای هاشمی داشتند این بود که ناتوانی های جسمی آقای هاشمی در مناظره ها برملا شود.