به گزارش امروله ، به نقل ازخبرگزاری تسنیم، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در حاشیه برنامه تجلیل از مدلآوران و برگزیدگان المپیادهای علمی و جشنواره جوان خوارزمی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امروز 300 نفر از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی و المپیادهای علمی تجلیل شدند، اظهار کرد: اینها همان دانشآموزانی هستند که فردای نزدیک با حضور در مراکز پژوهشی و ایجاد شرکتهای دانشبنیان به سرمایههای کشور، ارزش مضاعفی میدهند لذا باید در جامعه زمینه حضور و بروز این افراد را بیشتر کنیم.
وی درباره توجه بیشتر به دانشآموزان نخبه ادامه داد: اولین موضوع باشگاه دانشپژوهان جوان است که اساسنامه آن باید تدوین شود و به عنوان موتور محرک و مکان مناسب برای این دانشآموزان فعالیتهای منسجمتری داشته باشد و بتوان در واحدهای اقماری این باشگاه، استانها را تقویت کنیم تا عدالت آموزشی و تربیتی که مدنظر است برای دانشآموزان شهرستانها هم فراهم شود.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال تسنیم درباره توجه به اجرای طرح شهاب در آموزش و پرورش بیان کرد: این طرح، استعدادیابی افراد برتر و سرآمد است و نیاز دارد تا پلتفرمی را برای آن طراحی کنیم تا دانشآموزان به مراکز تخصصی اعم از مدارس و مراکز بیرونی هدایت شوند.
نوری افزود: این اقدام از دوره ابتدایی شکل گرفته است و حتی باید به دوره پیشدبستانی تسری پیدا کند.
وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع مهاجرت دانشآموزان نخبه بیان کرد: خیلی از این دانشآموزان مهاجرت کرده و برمیگردند در واقع هویت ملی در این دانش آموزان وجود دارد و نباید سیاهنمایی کنیم، اما اینکه مسئولیت مسئولان در نگهداری این دانشآموزان چگونه باید باشد باید به آن توجه شود، معاونت علمی و فناوری مصوبهای را برای ایجاد مشوق ویژه این افراد ارائه داده است همچنین باید فرهنگی ایجاد شود تا فقط نگاه به مهاجرت نداشته باشند.
رشد دانشآموزان سمپاد در مناطق کمبرخوردار
در ادامه الهام یاوری رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در حاشیه برنامه و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برنامههای توانمندسازی برای مدیران و معلمان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: علاوه بر آن برنامههای متمرکزتری هم در استانها داریم همچنین در نهایت آزمون پایش تحصیلی هر 6 ماه یکبار به عنوان سنجشی برای اولیا و مربیان در نظر گرفته شده است تا پیشرفت کاری دانشآموزان مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه علاقه ملی مردم کشور به حوزه علم و تحقیقات و دانش قابل توجه است، گفت: سعی کردیم در حوزه سمپاد برای دانشآموزان مناطق کمبرخوردار شرایطی فراهم کنیم تا در آزمونها برنامههای سمپاد حضور داشته باشند و مشارکت آنها رشد خوبی را نشان میدهد.