حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: شیعه بهطور خاص به این باور دارد که امام زمان (عج) زنده است و در میان ما زندگی میکند، و این عقیده، بخش مهمی از ایمان شیعیان را تشکیل میدهد؛ این موضوع ممکن است برای بسیاری، بهویژه کسانی که با این مفهوم آشنایی کمتری دارند، سئوالبرانگیز باشد؛ در دنیای امروز که شبهات مختلف و حملات فراوانی به باورهای دینی، بهویژه باورهای شیعی، از طرف جریانهای مختلف بهویژه وهابیت مطرح میشود، درک و توضیح این اعتقاد از اهمیت ویژهای برخوردار است.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت در ادامه به تلاش وهابیت برای نشر شبهات و تحریفهای مختلف علیه شیعه اشاره کرد و گفت: وهابیت، بهعنوان یک جریان ضدشیعی، همواره سعی دارد که با نشر شبهات و تحریفهای مختلف، دیدگاههای شیعه را نادرست و بیپایه معرفی کند. این گروه حتی به باورهای اساسی شیعه نظیر «امامت» و «ولایت» و همچنین مسئله «مهدویت» حمله کرده و آنها را به مسخره میگیرند.
وی یکی از شبهات رایج در این زمینه را مسئله زندگی امام زمان (عج) و وجود او در میان ما دانست و تصریح کرد: آنها بهویژه به این نکته میپردازند که چگونه ممکن است فردی با عمر طولانی در میان انسانها زندگی کند، و این بهنوعی برای آنها غیرقابلدرک است؛ برای ما بهعنوان شیعه، لازم است که نهتنها دلایل محکمی برای این باور داشته باشیم، بلکه توانایی توضیح و دفاع از آن در برابر شبهات را نیز داشته باشیم.
نصوری درباره دلیل ایمان شیعه به حضور امام زمان (عج) در دوران غیبت، گفت: تمامی موجودات و اتفاقات در این جهان بیهدف و تصادفی نیستند؛ خداوند متعال که خود حکیم و داناست، عالم را با هدف خاصی خلق کرده است؛ این جهان برای فساد، خونریزی، و جنایت خلق نشده است، بلکه بر اساس حکمت و تدبیر الهی آفریده شده است؛ اگر خداوند عالم را برای فساد و تبهکاری خلق میکرد، این با ذات حکمت او در تضاد بود.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت اذعان کرد: انسانها و سایر موجودات برای هدفی والا و خاص خلق شدهاند؛ آن هدف، بندگی خداوند متعال است، اما این بندگی باید کامل و خالص باشد؛ عباداتی که ما انسانها انجام میدهیم، اغلب بهدلیل نقص در معرفتمان و تحت تأثیر وسوسههای شیطانی و هوای نفس، ناقص هستند؛ به همین دلیل، خداوند عالم را برای بندگی خالص و بینقص خلق کرده است؛ نوعی از بندگی که در آن هیچگونه شرک و نقص وجود نداشته باشد، این نوع بندگی تنها در وجود یک انسان کامل و معصوم محقق میشود.
وی ادامه داد: امام زمان (عج) در واقع همان انسان کامل و معصومی است که برای تحقق بندگی کامل و خالص خداوند در این عالم حضور دارد؛ امام معصوم (ع)، در حقیقت نماینده خداوند در روی زمین است و بهواسطه وجود او، بندگی واقعی و خالص انجام میشود.
نصوری تأکید کرد: وجود امام زمان (عج) نهتنها برای تحقق بندگی خالص خداوند ضروری است، بلکه او بهعنوان واسطه فیض الهی برای ارتباط میان انسانها و خداوند است؛ در روایتهای اسلامی آمده که اگر امام معصوم (ع) از روی زمین غیبت کند، جهان بدون هدایت و فیض الهی باقی خواهد ماند و حتی زمین نیز از بین خواهد رفت.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت افزود: قائم آل محمد (عج) بهعنوان وسیلهای است که خداوند فیضهای خود را از طریق او به سایر انسانها میرساند؛ این فیض نهتنها در سطح فردی بلکه در سطح اجتماعی نیز تأثیرگذار است و موجب بقا و تداوم جهان میشود.
وی افزود: اگر امام زمان (عج) در میان ما نیست، این به معنای پایان اهداف خلقت و از بین رفتن جهان نیست؛ در واقع، غیبت امام زمان (عج) به معنای غیبت از نگاه فیزیکی است و نه از نظر معنوی و تأثیرگذاری او؛ حضرت ولیعصر (عج) در غیبت، همچنان بهعنوان هدایتگر و راهنمای خداوند در بین ما حضور دارد، اما این حضور بهگونهای غیرمستقیم است که مردم نمیتوانند او را مشاهده کنند.
نصوری درباره اهمیت وجود امام معصوم (ع) در چرخه حیات و بقای جهان، گفت: وجود امام معصوم بهعنوان محور اصلی در بقاء و استمرار جهان است، بهگونهای که بدون حضور او، انسانها از هدایتهای الهی محروم میشوند و فیض و رحمت الهی بهطور مستقیم از سوی خداوند به مخلوقات نخواهد رسید.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت در پایان گفت: امام زمان (عج) همچون پلی ارتباطی میان آسمان و زمین است که فیض الهی از طریق او به بشر میرسد، رحمتها و لطفهای الهی بهواسطه حضرت ولیعصر (عج) بر دیگران نازل میشود و بدون او، این فیض متوقف خواهد شد.
انتهای خبر/