رسم دیرین زیارت اهل قبور در آخرین پنجشنبه سال؛

از قرائت فاتحه و دادن خیرات تا سبزه هایی که رنگ و بوی نوروز را به قبرستانها می آورد

سرویس: اخبار استانکد خبر: 298391|12:04 - 1395/12/26
نسخه چاپی
	از قرائت فاتحه و دادن خیرات تا سبزه هایی که رنگ و بوی نوروز را به قبرستانها می آورد
مرصادنيوز: یکی از آئینهای کهن پیش از نوروز، یاد کردن از درگذشتگان است و ایرانیان به این مناسبت در آخرین پنج شنبه سال به زیارت اهل قبور می روند و باقرائت فاتحه و دادن خیرات و چیدن سبزه و شیرینی بر قبور انس والفت خود را نسبت به بازماندگان افزایش می دهند .

به گزارشامروله، به نقل از  بازی دراز، عصر پنج شنبه و شب جمعه آخر سال همانند ساليان دور از اهميت ويژه اي در ميان مردم سرپلذهاب برخوردار است و در اين روز مردم سنت گذشتگان را با شور و علاقه خاصي به جا مي آورند.

 

خوشبختانه ایرانیان رسم و رسوم زیادی دارند که بسیاری از آنها مشکل گشا و ارزشمند هستند، یاد از دست رفتگان در جمعه آخر سال هم یکی از این آیین ها است.

 

در این آیین کهن پیش از نوروز و ارزشمند در ایران، یاد کردن از اموات است که به این مناسبت پنج شنبه یا جمعه آخر سال مردم به زیارت اهل قبور می آیند.

 

 

در این روز که به نام اموات رقم خورده، گورستان ها مملو از افرادی است که برای دیدار از اموات خود می آیند، هرشخص برسر قبر عزیزش دعا می کند، خیرات می دهد، با آب وگلاب قبر را تمیز می کند و ساعاتی را در کنار قبر اموات می گذاراند.

 

زیارت اهل قبور در پنجشنبه  آخر سال یک پدیده اجتماعی است که موجب تلطیف روحیه، نرمی قلب و صفای باطن افراد می شود و انس و الفت نسبت به بازماندگان افزایش می یابد.

 

 

مردم  سرپلذهاب در پنجشنبه آخر سال بر اساس این سنت گذشتگان بر سر مزار عزیزان خود آمدند و هرکس قبر عزیزی در آغوش گرفت و بعد از یکسال تلاش برای زندگی دوباره برای همه ما تجدید شد که برای چه آمده ایم و به کجا می رویم.

 

مردم در کنار قبر عزیزانشان دلتنگی ها یشان آرام شده و با آرامشی دوباره به استقبال بهار می روند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد