یمسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی هرسین مطرح کرد:

لزوم مبارزه با آفات سوسک گرده خوار و گل خوار در باغات و مزارع هرسین

سرویس: اخبار استانکد خبر: 298813|12:53 - 1396/01/28
نسخه چاپی
	لزوم مبارزه با آفات سوسک گرده خوار و گل خوار در باغات و مزارع هرسین
مرصاد نیوز: مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان هرسین از لزوم مبارزه با آفات شکوفه های درختان شلیل و هلو و بادام و مزارع کلزا در مقابله با سوسک گرده خوار و گل خوار خبر داد.

به گزارشامروله، احسان قربانی در گفتگو بادیوانگاه، از لزوم  مبارزه با آفات شکوفه های درختان شلیل و هلو و بادام و مزارع کلزا در مقابله با سوسک گرده خوار و گل خوار خبر داد.

 

وی افزود: این سوسك ها بسته به منطقه در اوايل فصل بهار (فروردين ماه) ظاهر مي شوند و در مراحل غنچه دهي و گلدهي به گياه حمله كرده و با تغذيه از گرده گل ها و سایر قسمتهای گل و گاهی حتی جوانه های گل از گرده افشاني و تشكيل میوه جلوگیری می کنند.

 

 این کارشناس کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: در کلزا با تغذیه از گرده و از بین بردن گلچه ها، تشکیل کپسول های بذر را مختل کرده و باعث كاهش عملكرد دانه مي شوند.

 

قربانی اظهار داشت: گلهاي به رنگ سفيد، زرد و آبي خيلي روشن و توده متراكم شكوفه ها روي يك شاخه و يا گل آذين هاي درشت و متراكم، اين حشرات را بيشتر جلب مي كند.

 

وی افزود: در مناطقي كه به دليل شرايط آب و هوايي و يا عمليات زراعي به جز درختان ميوه، گياه گلدار ديگري در زمان خارج شدن حشرات كامل وجود نداشته باشد، خسارت بيشتري ايجاد مي كنند و در باغات جوان خسارت و فشار آفت بیشتر است و در مزارع کلزا و باقلا آلودگي در حاشيه مزارع بيشتر از داخل مزارع است..

 

این کارشناس کشاورزی با اشاره به روش های مبارزه با این آفت تصریح کرد: روش های مختلفی برای مبارزه با این آفت وجود دارد که در زیر به آنها می پردازیم..

 

روش اول-پخش و مخلوط كردن كودهاي حيواني براي جلوگيري از زمستانگذراني حشرات کامل در آن.

 

روش دوم-شخم كف باغ در اواخر پاييزو اگر ممکن بود در اواخر زمستان.

 

روش سوم-كاشت گياهان تله براي دور كردن سوسكها از درختان و در واقع براي جلب و كشتن آنها در روي گياهان تله. مي توان از ارقام زود گل ده كلزا و يا حتي از علفهاي هرز مانند تربچه وحشي و يا خردل وحشي در نواريهایی به عرض 2-3 متر در اطراف باغ و يا در داخل باغ به موازات ردیفهای کاشت درختان استفاده کرد. برای کشتن سوسکها روی گیاهان تله می توان از سموم کم خطر برای زنبورهای عسل استفاده کرد. زمان این سمپاشی را در صبحها و غروبها می توان طوری تنظیم کرد که کمترین خطر برای زنبور عسل ایجاد شود.

 

در مزارع کلزای مناطقی که سابقه خسارت آفت وجود دارد می توان ردیفهای کاشت نشده یا شخم زده شده برای نصب تله های آبی رنگ در نظر گرفت هر چند این روش در صورت تراکم بالای آفت تاثیرکمتری دارد.

 

روش چهارم-تكاندن درخت هنگام صبح و جمع آوري سوسکها و کشتن آنها

 

روش پنجم-كاربرد تله هاي سطلي آبي رنگ محتوي مخلوط آْب و مایع ظرفشویی.

 

تله ها را می توان از رنگ آمیزی ظروف غذای یکبار مصرف ساده (نه فومهای درب دار) با رنگ آبی براق (آبی نیسانی روشن ) به روش اسپری پاشی رنگ یا غوطه وری ظرفها در مخلوط رنگ آبی تهیه کرد. البته می توان از انواع سطلها ، تشتها و هر ظرفی به رنگ آبی استفاده کرد.  حتی می توان از نایلونهای آبی رنگ داخل جوی های آب یا چاله های دست ساز استفاده کرد در سيستم آبياري قطره اي مي توان اين چاله ها را زير قطره چكانها ايجاد كرده و داخل چاله نايلون آبي رنگ قرار داد. دو نکته در مورد این تله ها باید رعایت شود: 1- تعداد اين تله ها  (و یا مجموع سطح یا اندازه آنها در باغ)خيلي مهم است چون بايد بتوانند قبل از رفتن حشرات روي گلهای درخت آنها را به سوي خود جلب و به دام بيندازند لذا بستگي به نوع گونه باغي، تعداد، سن درختان و تك باغ بودن يا نبودن، بايد تعداد تله ها را افزايش داد.2- تعویض مخلوط داخل تله ها و دور ریختن سوسکهای شکار شده و مرده و یا به اصطلاح شارژ تله ها باید بلافاصله بعد از پر شدن یا تبخیر محتویات آن انجام گیرد.

 

روش ششم-كشيدن تورهاي از جنس نايلوني محكم يا فلزي نرم روي درختان: اين روش براي درختان هلو و شليل كه زودتر گل مي دهند و درصد خود گرده افشاني در آنها بسيار بالاست و سايز درخت امكان كشيدن تور روي درخت را مي دهد بسيار موثر است

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد