یک روانشناس:

در جامعه امروز، به مدد فناوری، اغلب مشکلات ما شبیه مشکلات اجدادمان نیست

سرویس: شهرستانکد خبر: 299578|19:28 - 1396/03/22
نسخه چاپی
در جامعه امروز، به مدد فناوری، اغلب مشکلات ما شبیه مشکلات اجدادمان نیست
پایگاه خبری امروله : یک روانشناس گفت : اغلب مشکلات و گرفتاریهایی که انسان امروزی با آنها دست به گریبان است ناشی تعارض ها و اختلاف نظرهایی است که با دیگر همنوعانش دارد.

دکتر کریم افشار نیا در گفتگو باامروله،  عنوان کرد : یکی از مکانیسمهایی که بین انسان و سایر حیوانات مشترک است واکنش "جنگ و گریز" است. این واکنش یک مکانیسم فطری برای مواجهه با خطراتی است که جان حیوان را تهدید می کند. به این معنی که در مواجهه با خطر اگر توانایی جنگیدن وجود داشته باشد حیوان جنگ را انتخاب می کند و اگر نتواند نزاع کند، می گریزد.

 

وی ادامه داد :  در جامعه متمدن امروز، به مدد فناوری، اغلب مشکلاتی که برای ما پیش می آید دیگر شبیه مشکلات اجدادمان نیست.اغلب مشکلات و گرفتاریهایی که انسان امروزی با آنها دست به گریبان است ناشی تعارض ها و اختلاف نظرهایی است که با دیگر همنوعانش دارد.

 

دکتر افشار نیا خاطر نشان کرد : این مشکلات ماهیتی دارند که جنگ و گریز شیوه مناسبی برای برخورد با آنها نیست. برخوردهای هیجانی شدید در روابط انسانی به نوعی همان واکنش جنگ و گریز است که تمدن آنها را رنگ آمیزی و تلطیف کرده و به آنها ماهیتی انسانی و پیچیده بخشیده است.

 

این استاد دانشگاه گفت : جالب اینجاست که هر اندازه در سلسله مراتب تکاملی موجودات بالاتر برویم و به پستانداران عالی برسیم، پاسخ فطری جنگ و گریز بیشتر تحت تاثیر تجربه قرار گرفته و به وسیله قشر مخ مهار می گردد.

 

وی تشریح کرد :  اغلب مسائل و مشکلاتی که در جامعه امروز تجربه می کنیم به گونه ای است که واکنش جنگ و گریز در آنها راه به جایی نبرده و وضعیت را بدتر می کند. از این رو، در دنیای امروز مسئله اساسی ما تبدیل هیجان های بنیادی به مسئله گشایی سازنده و نه جنگ و گریز است.اما برخلاف جنگ و گریز که به کار گیری آن تابع سازوکارهای غریزی و هیجانی است، به کارگیری اثربخش روشهای سازنده و تبدیل هیجانات منفی به مساله گشایی خلاق  و ارتباط موثر با دیگران نیازمند آموزش است.

 

این روانشناس بیان کرد: واقعیت آن است که اگر ما در مهارت گفت و گو ضعف داشته باشیم، پاسخ جنگ و گریز به عنوان راه حل مقابله با مشکل بطور خودکار به سراغمان می آید، زیرا همه ما بطور غریزی در به کارگیری این سیستم برنامه ریزی شده ایم و این پاسخ ساده‌ترین، در دسترس ترین و ناکارآمد ترین روش برای مقابله با مشکلات متداول روزمره ماست.

 

دکتر کریم افشار نیا در پایان گفت :  از آنجایی که پردازش خلاقانه اطلاعات و شیوه های موثر و کارآمد مدیریت هیجان مهارتی است که نیاز به یادگیری دارد، ضرورت آموزش مهارتهای ارتباطی موثر  بیش از پیش روشن می گردد

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد