مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خبر داد:

افتتاح دومین مرکز درمانی ترک اعتیاد کشور در استان کرمانشاه

سرویس: اخبار استانکد خبر: 299783|17:27 - 1396/04/08
نسخه چاپی
افتتاح دومین مرکز درمانی ترک اعتیاد کشور در استان کرمانشاه
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، از افتتاح دومین مرکز درمانی ترک اعتیاد کشور در استان و به مناسبت هفته بهزیستی خبر داد.

به گزارشامروله،  دکتر امید قادری امروز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر که در محل دفتر مدیریت و برنامه ریزی استانداری کرمانشاه برگزار شد،   اظهار داشت: مقام معظم رهبری اولین مقوله آسیبهای اجتماعی را اعتیاد عنوان کرد که نشان از اهمیت توجه به این موضوع دارد.

وی با اشاره به انجام پژوهشی از سوی سازمان بهزیستی که طی آن ۵ آسیب براساس شدت و شیوع در استان شناسایی شد، گفت: اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، خودکشی و ایدز جزو آن دسته هستند که رد پای اعتیاد در همه آن موارد دیده می شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه ابراز داشت: از آنجا که سن اعتیاد پایین آمده و شیوع در بین زنان بالا رفته است باید بدنبال تغییر الگوی اعتیاد، طرح های پیشگیرانه و درمان جدید باشیم.

قادری همچنین یادآور شد:  با کمک آموزش و پرورش طرح «نماد» که بر اساس مطالعات اجتماعی و روانشناسی تدوین شده و در مدارس جهت دانش آموزان زیر ۱۶ سال به عنوان یک طرح بلندمدت بکار گرفته خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت ۱۶ کمپ ترک اعتیاد مجاز در استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: طی سال گذشته درر این کمپ ها ۵ هزار و ۲۶۴ نفر خدمت گرفتند.

وی اضافه کرد: ۳ هزار و ۶ نفر نیز در تعداد ۱۰ مرکز خدمات متادون دریافت کرده و به تعداد ۳۷۴ نفر در سرپناه های شبانه خدمات اقامتی، درمانی، ترک اعتیاد و کاهش آسیب اجتماعی ارائه شده است.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، به مناسبت هفته بهزیستی نخستین مرکز DIC و کمپ ترک اعتیاد برای بانون، و مرکز درمانی  TC اجتماع مدار در کرمانشاه به عنوان دومین مرکز درمانی کشور افتتاح خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: مرکز TC که یک روش درمانی جدید است و استان کرمانشاه دومین استان در کشور است که به این مرکز  مجهز خواهد شد.

قادری ادامه داد: در این مرکز فرد مبتلا از لحاظ روانشناسی، اجتماعی و پزشکی مورد درمان قرار می گیرد و اقامت طولانی مدت تا ۶ ماه در مرکز خواهد داشت و از بُعد پزشکی، روانشناختی، حرفه آموزی، اشتغال و ... بررسی خواهد شد.

وی گفت: در استان کرمانشاه مشکل معتادان متجاهر مشکل حادی است و می طلبد زیرساخت ها را در این زمینه طبق ماده ۱۶ قانون افزایش دهیم و خدمات رسانی را به لحاظ کمی و کیفی در این زمینه افزایش دهیم.

قادری افزود: در راستای کاهش آسیب های اجتماعی به ۱۷۹ نفر از زنان درگیر مصرف سوء از مواد مخدر در استان طی سال  گذشته خدمات ترک اعتیاد چشمگیری ارائه شده است.

وی همچنین از پرداخت وام به معتادین بهبود یافته خبر داد و افزود: در این راستا تا ۲۰ میلیون تومان به این افراد وام خوداشتغالی پرداخت می شود ولی متاسفانه به دلیل مشکلات ضامن اکثر آنها قادر به دریافت این وام نیستند.

این مسئول با اشاره به اینکه مشکلات استان فقط مساله عمرانی و ساخت و ساز نیست، ابراز داشت: حل معضلات و آسیب های اجتماعی از اولویت بیشتری برخوردار است و طبق قانون تشکیل شوراها، شوراهای جدید کرمانشاه باید در این راستا با بهزیستی همکاری داشته باشند.