گزارش؛

رفع تکلیف در گرمای کرمانشاه/ تدبیر فقط جیره بندی نیست

سرویس: اخبار استانکد خبر: 299930|18:55 - 1396/04/18
نسخه چاپی
رفع تکلیف در گرمای کرمانشاه/ تدبیر فقط جیره بندی نیست
گرما در کرمانشاه مصرف آب و برق را افزایش داده اما به جز جیره بندی، خبری از تصمیم دیگر مدیران مانند تغییر ساعت ادارات و کاهش تعرفه مصرفی مانند استانهای مشابه نیست.

به گزارشامروله،  گرمای طاقت فرسا و زودهنگام امسال، مردم کرمانشاه را غافلگیر کرد و طی چند روز گذشته، با شدّت یافتن دمای هوا، مصرف آب و برق نیز به طور قابل توجهی در استان روندی افزایشی داشته تا جاییکه مسئولان را به طُرُق مختلف به تکاپو واداشته است.

اینطور که پیداست استان چهار فصل کرمانشاه تیرماهی طاقت فرسا را پیشرو دارد و در شهرهای مرزی همچون قصرشیرین، سومار و سرپل ذهاب، شدّت گرما با خوزستان و اهواز و دیگر شهرهای جنوبی کشور برابری می‌کند.

گرمای طاقت فرسای تابستان امسال، از هم اکنون داغ محرومیت شهرهای مرزنشین کرمانشاه را در کنار مشکلات اقتصادی و بیکاری تازه کرده و مردم باید هر لحظه گوش به زنگ جیره‌بندی، قطع و یا اُفت فشار آب و قطعی برق و تعرفه‌های سرسام آوربرق و آب باشند.

تعرفه بالای آب و برق مانع استفاده وسایل سرمایشی شده است

تعرفه سنگین برق و گرمای فزاینده، امان مردم قصرشیرین را بُریده و به جرأت می‌توان ادعا کرد که زندگی مردم فلج شده است و گرمای سوزان تابستان مشکلات زیادی برای قصرشیرینی‌ها ایجاد کرده است، از سویی شدت گرما استفاده از وسایل سرمایشی را اجتناب ناپذیر کرده و از سوی دیگر تعرفه‌ سنگین برق، رمقی برای قصرشیرینی‌ها نگذاشته و به ناچار تعدادی از خانواده‌ها امکان استفاده از کولر و دیگر وسایل مناسب سرمایشی را ندارند.

با وجود آنکه شدّت گرمای قصرشیرین با شهرهای اهواز و خوزستان و برخی شهرهای سیستان و بلوچستان برابری می‌کند اما کاهش تعرفه برق برای مردم قصرشیرین لحاظ نشده در صورتیکه حتی فوق‌العاده زندگی در شرایط سخت باید به مردم قصرشیرین پرداخت شود.

گرمای طاقت فرسا خرید و فعالیت‌های مردم را به شب انتقال داده است

آفتاب داغ و بادهای سوزان زندگی مشقّت باری را برای قصرشیرینی‌ها ایجاد کرده و مردم این منطقه ترجیح می‌دهند که از تاریکی شب برای رفع مایحتاج و تهیه اقلام ضروری استفاده کنند.

هیئت دولت طی چند روز گذشته در راستای مدیریت مصرف برق در تابستان، به استانداران ۹ استان که شهرهای زیرمجموعه آنها دمای بالاتر از ۴۵ درجه دارند، این اختیار را داده است که ساعات کار فعالیت دستگاه‌های اجرایی در استان‌های خود را تغییر دهند، این شرایط در حالیست که قصرشیرین و دیگر شهرهای گرمسیری استان کرمانشاه از این مصوبه هیئت دولت  کنار گذاشته شده در حالیکه مردم این شهر گرمای ۵۰ درجه را نیز تجربه کردند.

استاندار کرمانشاه امّا تغییر ساعات اداری در شهرستان‌های گرمسیری این استان از جمله قصرشیرین را منوط به درخواست کارمندان و مدیران دستگاه‌های اجرایی این شهرستان دانست و گفته است: تاکنون درخواستی نسبت به تغییر و کاهش ساعات اداری دستگاه‌های اجرایی دریافت نکردیم و در صورت درخواست کارمندان، این موضوع از طریق فرمانداران اعلام می‌شود و استانداری پس از بررسی نسبت به موافقت با این امر تصمیم گیری می‌گیرد.

لزوم تغییر ساعت کاری قصرشیرینی‌ها به علت گرمای طاقت فرسا

فرماندار قصرشیرین نیز اعلام کرده که یک نظرسنجی از ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان به عمل می‌آید و در صورت اعلام موافقت کارمندان و مدیران دستگاه‌ها با تغییر ساعات اداری، این خواسته مکتوب به استاندار برای تصمیم گیری ارسال می‌شود.

اکبری گفته است: در نظرسنجی، تغییر ساعات اداری از ۷:۳۰ به ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۱۳:۳۰ به مدیران و کارمندان عادی اعلام می‌شود که در صورت موافقت، این خواست آنان به صورت مکتوب به استان اعلام می‌شود.

قصرشیرین امسال ۳۸ روز غبارآلود را تجربه کرده است

مسئولان هواشناسی نیز از افزایش دمای هوا، ورود گرد و غبار به استان خبر می‌دهند، البته قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب همواره با پدیده گرد و غبار مواجه هستند و بر اساس گزارش ایستگاه هواشناسی قصرشیرین، این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون ۳۸ روز و سال گذشته امّا ۱۱۹ روز درگیر پدیده گرد و غبار بود.

مسئولان شرکت توزیع برق استان نیز از شکستن رکورد مصرف برق در کرمانشاه با ۶۸۵ مگاوات خبر دادند و اعلام کردند که مصرف برق در کرمانشاه رکورد زده و به ۶۸۵ مگاوات رسیده است.

رکورد مصرف برق در استان کرمانشاه شکسته است

الماسی، مسئول روابط عمومی شرکت توزیع برق استان با اشاره به گرمای چند روز اخیر در سراسر کشور، گفته است: در این چند روز در کشور رکورد مصرف برق شکسته شد و روز چهاردهم تیر مصرف برق ۵۵ هزار و ۳۶۴ مگاواتی در کشور به ثبت رسید.

وی عنوان کرده است که رکورد مصرف برق در کرمانشاه هم شکسته شد و روز سیزدهم تیر نیز بیشترین مصرف برق کرمانشاه را به میزان ۶۸۵ مگاوات داشتیم که یک رکورد بود و میزان مصرف برق در تابستان امسال نسبت به میانگین سال گذشته افزایش داشته است.

تاکنون خاموشی  برق در استان نداشته ایم

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه تا این لحظه در استان خاموشی ناشی از کمبود نداشته‌ایم، خاطر نشان کرد: ادامه این روند بستگی به مدیریت مصرف برق توسط مردم دارد و اگر همکاری لازم را داشته باشند می‌توانیم تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم.

الماسی ساعت ۱۲ تا ۱۶ بعدازظهر و ۱۹ تا ۲۳ شب را ساعت پیک مصرف برق دانست و افزود: مشترکین باید در این ساعت وسایل پرمصرف برقی را روشن نکنند. در ساعت اوج مصرف باید کولرهای آبی را روی دور کُند قرار داد و دمای کولرهای گازی روی ۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود.

وی تعداد مشترکین برق در بخش‌های مختلف استان کرمانشاه را ۷۳۰ هزار مشترک اعلام کرد.

هرکرمانشاهی  روزانه ۲۷۰ آب در تابستان مصرف می‌کند

در حوزه آب نیز مسئولان خبر از افزایش مصرف آب در روزهای گرم سال می‌دهند و می‌گویند: در روزهای گرم سال میزان مصرف آب در استان در ازای هر نفر به ۲۷۰ لیتر در شبانه روز می‌رسد.

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان کرمانشاه اعلام کرده است که مصرف آب در استان جیره بندی نمی‌شود اما در ساعاتی از شب برای مخازن بسته می‌شود تا برای ساعات پرمصرف در روز و دسترسی همشهریان، آب ذخیره سازی شود.

مرادی قطعی آب در استان را بیشتر ناشی از شکسته شدن لوله‌ها یا اختلال در شبکه آبرسانی دانست و گفته است: این نیز جزء جدانشدنی حوادث آب استان است اما قطعی آب در اثر کمبود آب نداشتیم.

تامین آب مورد نیاز در روزهای گرم، مستلزم قطعی ساعتی آن است

وی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم آب مورد نیاز مردم در روزهای گرم را فراهم کنیم در دو ساعت از شب مخازن بسته می‌شود تا آب ذخیره گردد تا امکان دسترسی مردم به آب در گرم‌ترین ساعات روز فراهم شود.

مرادی مصرف استاندارد آب برای هر نفر در شبانه روز را ۱۵۰ لیتر اعلام کرد و گفت: در روزهای گرم سال  مصرف آب برای هر نفر به ۲۲۰ لیتر در شبانه روز ۲۴۰ لیتر افزایش یافته است.

مرادی ادامه داد: در این روزها حتی مصرف ۲۷۰ لیتر آب در شبانه روز به ازای هر نفر نیز به ثبت رسیده است.