مدیر کل پارلمانی و امور استان‌های اتاق ایران:

مسیر سرمایه گذاری بخش خصوصی در کرمانشاه پر از دست انداز است

سرویس: اخبار استانکد خبر: 301758|11:07 - 1396/08/13
نسخه چاپی
 مسیر سرمایه گذاری بخش خصوصی در کرمانشاه پر از دست انداز است
مرصادنیوز: مدیر کل پارلمانی و امور استان‌های اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برخی از واگذاری ها حیات خلوت دولتی ها شده است، گفت: مسیر سرمایه گذاری بخش خصوصی در کرمانشاه پر از دست انداز است.

به گزارشامروله،  جواد زمانی امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در کرمانشاه اظهار داشت: بیکاری فقط مخصوص کرمانشاه نیست و این معضل دامنگیر سراسر کشور شده است که باید برای آن فکری اساسی کرد.

وی ادامه داد: راهکار مشخص آن است که اگر بخواهیم اشتغال ایجاد شود باید وضعیت اقتصادی و تولیدمان را بهتر کنیم و برای انجام این مهم باید سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم و سرمایه گذاری داخلی را توسعه دهیم و تا زمانی که این دو مقوله جا نیفتاده است دم زدن از اشتغال راه به جایی نمی برد.

این نماینده پیشین کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی گفت: درحال حاضر سرمایه گذاران خارجی با توجه به شرایط بین المللی و بدعهدی های برجامی آمریکا کمتر رغبتی به سرمایه گذاری در ایران دارند و حجم آن بسیار کمتر از آن چیزی است که تصور می رود، لذا ما باید برویم سرمایه گذاری داخلی را تقویت کنیم.

وی با اشاره به تنگناهای دولت جهت ایجاد اشتغال و تولید بیان کرد: پس از سال‌ها تکیه بر اقتصاد دولتی شاهد آن هستیم که درآمدهای دولت هم نهایتا صرف هزینه های جاری می شود و تنها راه باقی مانده، خصوصی سازی از طریق ترغیب سرمایه گذاران داخلی است که متاسفانه این رویکرد مهم نیز با موانع بیشماری روبرو است.

مدیر کل امور استانهای اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: مشکل مملکت اقتصادی است و گام برداشتن در این مسیر هم مبتنی بر علم است نه شعار.

وی اظهار کرد: از آنجایی که دولت توانایی سرمایه گذاری ندارد، با شرایط فعلی تنها بخش خصوصی می‌تواند راهگشای افزایش تولید و اشتغال باشد که متاسفانه خواسته یا ناخواسته مسیر آن را پر از سنگلاخ و دست انداز نموده ایم.

زمانی ادامه داد: اگر قرار است اشتغالی در ایران و کرمانشاه به وجود بیاید تنها راه آن استقبال از سرمایه گذاری بخش خصوصی است نه فراری دادن سرمایه گذاران، چه آنکه وقتی چنین بستری فراهم نباشد شاهد آن هستیم که در ایران دلالی بهتر از سرمایه گذاری و تولید جواب می دهد.

وی تاکید کرد: راهکار  دیگر  اقتصادی جهت کاهش تصدی گری دولتی، واگذاری امور در قالب اصل ۴۴ است که مقام معظم رهبری نیز به آن توجه ویژه  دارد که متاسفانه می بینیم واگذاری ها هم به نتیجه نرسیده و آن هم علت دارد چراکه بعضی از واگذاری ها حیات خلوت دولتی ها شده است.

زمانی افزود: در حال حاضر اغلب شرکت های دولتی ضرر ده هستند ولی موقعی که همین شرکت ها واگذار می شوند، برخی افراد می گویند مردم ضرر می کنند. 

وی به موضوع ضرر دهی پالایشگاه کرمانشاه قبل از واگذاری پرداخت و خاطر نشان کرد: پالایشگاه کرمانشاه وقتی که ضرر می داد کسی جوابگوی ضرری که از جیب دولت پرداخت می شد نبود.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بعضی شرکت ها مجانی به بخش خصوصی واگذار شوند باز هم بهتر از آن است که در دست دولت باشند، چون حداقل دولت مجبور نیست هر سال ضرر آنها را جبران کند.

وی گفت: برخی از منتقدین توجه کافی و اطلاعات موثقی از اصل ۴۴ و نحوه واگذاری ها ندارند، اگر نقد از روی دغدغه و دلسوزی باشد کار بسیار خوبی است، اما این دغدغه نباید از انصاف خارج شود.

 این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: یکی دیگر از انتقاداتی که به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه می شود این است که می گویند پالایشگاه بسیار بیشتر از اینها می ارزد و حال اگر منتقدین مشتری دارند که می تواند پالایشگاه را با قیمت بیشتری بخرد بسم ا... او را به دولت معرفی کنند.

 زمانی گفت: وقتی سرمایه گذار در اولین گام اقتصادی خود در این استان با افراد متخلف و پرونده دار مقایسه می شود و فرآیندهای قانونی دستیابی به شرکتش را زیر سوال می برند چطور ممکن است رغبتی برای ادامه فعالیت داشته باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد