کرونا و ماه محرم/ لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در عزاداری حسینی

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 314294|11:03 - 1400/05/16
نسخه چاپی
کرونا و ماه محرم/ لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در عزاداری حسینی
با توجه به شرایط شیوع کرونا برای برگزاری مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) باید تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

به گزارش امروله ،تنها چند روز دیگر تا فرا رسیدن ماه محرم، ماه خون خدا مانده اما متاسفانه باز هم شرایط کشور از نظر شیوع کرونا مناسب نیست.

 

از سویی دلهای عزاداران مشتاق آمدن ماه محرم است تا دوباره نوحه باز این چه شورش است که در خلق آدم است، را سر دهند از سوی دیگر شاهد افزایش بی سابقه شیوع کرونا آن هم از نوع هندی هستیم بر همین مبنا باید تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

 

سیاست‌گذاران کلان کشور درباره برگزاری مراسم محرم به خوبی تصمیم‌گیری کنند

 

بهمن روشنی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: با توجه به شرایطی که با آن مواجه هستیم هرگونه تجمع برای برگزاری مراسم عزاداری محرم خطری را از نظر سرایت بیماری ایجاد خواهد کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از آنجا که در مراسمات دهه محرم فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک رعایت نمی شود اگر یک نفر ناقل باشد به راحتی ویروس با همخوانی و صحبت منتقل می شود و حجم بسیاری از بیماری را ایجاد می‌کند.

 

روشنی تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح و اعمال محدودیت های مناسب همانند یکی دو سال اخیر تحت عنوان برگزاری مراسم با ۲۰ تا ۳۰ نفر در فضای بسیار باز که افراد از هم چند متر فاصله داشته باشند این مراسمات مدیریت شود.

 

وی با بیان اینکه ایام محرم ایام عزیزی است که همه دوست داریم مانند هرساله در چنین ایامی در هیئت‌ها حضور یابیم، عنوان کرد: شرایط حاکم بر جامعه با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیار مهم است و باید به آن توجه کنیم تا با برگزاری مراسم، بار عزایی به خانواده ها تحمیل نشود.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: صحبت های مختلفی درباره برگزاری مراسم عزاداری محرم مطرح می‌شود که امیدواریم سیاست‌گذاران کلان کشور درباره آن به خوبی تصمیم‌گیری کنند.

 

حجت‌الاسلام یوسف احمدی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در ماه محرم معمولاً سفره ای پهن می شود که بر سر آن همه افراد از غنی و فقیر و از همه تیره ها و رنگ پوستها می نشینند، حضرت امام حسین(ع) همه را دعوت می کند و کسی بر دیگری برتری ندارد.

 با توجه به شرایط کرونا برنامه های آموزشی از طریق منبرهای مجازی برگزار می شود

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: ۱۴۰۰ سال است که این سفره پهن شده  و همه بر سر این سفره نام امام حسین(ع) را برده‌ایم اما یکی دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا با چالشی مواجه شده ایم که بر سر همه کشورها به ویژه  کشورهایی که در ایام محرم مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) را برگزار می کنند، سایه افکنده است.

 

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: برهمین مبنا شیوه عزاداری‌ها تغییر کرده نه اینکه این مراسمات برگزار نشود در واقع از آنجا که فقه شیعه فقهی پویا بوده برای همه مسائل راه حلی وجود دارد و راه حل روضه امام حسین(ع) تعطیل کردن آن نیست بلکه جهت دادن به مراسم عزاداری است.

 

وی عنوان کرد: سال گذشته کارشناسان سازمان تبلیغات اسلامی نظراتی دادند و این نظرات اعمال شد و نظر ستاد مقابله با کرونا درباره برگزاری مراسم عزاداری  تغییر کرد امسال هم با توجه به نظرات کارشناسی که به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد برای ماه رمضانی که گذشت تصمیم کارشناسان عملی و برنامه ریزی ها بر اساس شیوه نامه‌های بهداشتی اجرا شد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر برای هر سطح رنگ بندی یک برنامه ریزی مطرح شده حتی در شرایط  قرمز کرونایی هم عزاداری ها در فضای باز و با رعایت پروتکل های بهداشتی و توزیع ماسک برگزار می شود همچنین غذاهای نذری به صورت بسته بندی به دست مردم می رسد که مشکلی ایجاد نشود.

 

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه مراسم سیاهپوشان شهر با همکاری شهرداری تا روز دوشنبه ادامه دارد، گفت: برای مبلغینی که قرار است اعزام شوند، با توجه به شرایط کرونا برنامه های آموزشي از طریق منبرهای مجازی برگزار می شود و منبرهای حقیقی در هیئت های سر باز یا دارای ارتفاع سقف پنج متر با رعایت فاصله اجتماعی برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اينکه دشمنان دین، اسلام و انقلاب شبهات بسیاری درباره عزاداری و شفاعت عنوان کرده اند، افزود: برهمین مبنا مبلغین و کارشناسان نسبت به تولید محتوا اقدام کرده اند.

 

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: هیات مذهبی که همیشه در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی پیشرو بودند از این گردنه هم عبور خواهند کرد.

 

وی عنوان کرد: بر اساس قرآن آنچه در دنیا می ماند این است که بندگان صالح خدا زمین را به ارث می برند و مولای بندگان صالح خدا حضرت صاحب الزمان(عج ا...) است که فرمودند مولای من حسین ابن علی(ع) است پس ما هم پشت سر حضرت صاحب الزمان(عج ا...) حرکت می کنیم و پرچم حسین ابن علی(ع) را به قله‌های دنیا خواهیم کوبید