به گزارش امروله ،
۱.گزارش هواشناسی در ۳۰ اردیبهشت هوای حاضر و پیشبینی فرودگاه تبریز (مبداء) تا مقصد اول و دوم گروه پروازی (پل آغبند و سد قیزقلعهسی) تا ساعت ۰۸.۵۰ صبح مساعد و متناسب با شرایط پرواز با دید بوده است. اما هوای مسیر برگشت با دریافت آخرین اسناد دریافتی و اظهارات خلبانان و سرنشینان ۲ بالگرد دیگر نیاز به بررسی بیشتر دارد.
۲. بخش اعظمی از اسناد، سوابق و مدارک مرتبط با تعمیر و نگهداری بالگرد سانحهدیده بررسی دقیق شد و اشکالی که به لحاظ تعمیرات و نگهداری بتواند در وقوع سانحه موثر باشد مشاهده نشد.
۳. ظرفیت بالگرد از جهت تعداد سرنشین و تجهیزات، متناسب با حداکثر وزن استاندارد بالگرد در شروع پرواز و به هنگام برخواستن از مبداء تا مقصد و مسیر برگشت در حد مجاز رعایت شده است.
۴. بر اساس پیادهسازی مکالمات ضبطشده بین خلبانان گروه پروازی، آخرین تماس با خلبانان بالگرد سانحهدیده تا زمان وقوع حادثه و پاسخندادن آنها ۶۹ ثانیه طول کشیده است و هیچ گونه اعلامی مبنی بر وضعیت اضطراری ضبط نشده است. (زمان تقریبی اعلام شده (حدود ۱.۵ دقیقه) در گزارش اوّل با پیاده سازی نوار ضبط شده در بالگرد MIL-۱۷، ۶۹ ثانیه تأیید میشود.)
۵. با توجه به نمونهبرداری و آزمایشات صورتگرفته از بقایا و قطعات بالگرد و نحوهٔ پراکندگی آنها و فواصل اجزای جداشده از بدنهٔ اصلی، وقوع انفجار ناشی از خرابکاری در جریان پرواز و لحظات قبل از برخورد به دامنه ارتفاعات منتفی است.
۶. در طول مدت مأموریت و تا ۶۹ ثانیه قبل از وقوع سانحه، تماس روی فرکانسهای مشخص شده با بالگرد سانحهدیده برقرار بوده و آخرین تماس و پیام نیز توسط فرمانده گروه پروازی (شهید مصطفوی) صورت گرفته لذا هرگونه بروز اختلال در سامانه ارتباطی و یا تداخل فرکانسی منتفی است. (ارتباط بین ۲ فروند بالگرد دیگر کماکان تا فرود در معدن مس سونگون ادامه داشته است.)
۷. برابر گزارش کارشناسان تخصصی آثاری ناشی از اقدامات جنگ الکترونیک بر روی بالگرد سانحه دیده مشاهده نشده است.
تا زمان کشف علت اصلی سانحه، بررسی آزمایشات و تجزیه و تحلیل دادهها ادامه مییابد و نتایج اطلاعرسانی خواهد شد.