تحریم های غرب را با افتخار در توان داخلی جبران می کنیم/۱۹ بار تحریم شده ایم

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 10739|13:22 - 1392/02/24
نسخه چاپی

به گزارش خبرنگار اعزامیخبرگزاری فارس به شهر رامسر، محمدحسین داجمر در بیست و یکمین همایش ارگان‌های دریایی با اشاره به تأثیر بحران‌های مالی اقتصاد جهانی و همچنین تشدید تحریم‌ها به صنعت دریایی و کشتی‌رانی افزود: شاخص‌های مهم در صنایع دریایی و کشتی‌رانی از سال 2008 تا سال 2013 نزول داشته است و با بحران اقتصادی و تأثیر آن در تولید و تجارت جهانی از سال 2007 که به واسطه سفارش‌های بیش از آن باعث افزایش تولید و ورود فعالان اقتصادی به این حوزه شده بود حجم بسیار زیادی کشتی ساخته شده و وارد بازار شد.

وی اضافه کرد: اما با بروز بحران‌ها از سال 2008 وضعیت کشتی‌رانی تشدید شد چرا که کشتی وارد شده به بازار بیش از نیاز بازار بود و بحران‌های مالی باعث شده بود تا حمل کالا در جهان کاهش پیدا کند.

وی افزود: وقتی عرضه و تقاضا در حوزه حمل کالا و کشتی‌رانی به هم می‌خورد همه شاخص‌ها در کنار آن نیز به هم می‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه از سال 2007 به دلیل بحران‌هایی که از غرب شروع شد و کماکان با آن درگیر هستیم صنعت دریایی و به ویژه بخش فله و تانکر با مشکلات زیادی مواجه شد.

وی با ابراز امیدواری بر اینکه در سالهای آینده حمل‌ونقل دریایی از بحران‌ها خارج شود گفت: در حال حاضر نرخ حمل‌ونقل در نقطه بسیار پایینی قرار دارد در حالی که قیمت نفت چند برابر سالهای بحران است لذا پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بحران‌ها در سال 2013 به کف خودشان رسیده باشند و پس از سال 2013 شاهد افزایش رونق و تجارت بین‌المللی در جهان باشیم.

 

*کشتی‌رانی بیش از 19 بار تحریم شده است

 

 

مدیرعامل شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی با اشاره به جزئیات تحریم‌های صورت گرفته اظهار داشت: از سال 2008 تاکنون اتحادیه اروپا کشتی‌رانی را 8 نوبت تحریم کرده است و همچنین سایر بخش‌های دریایی از جمله تایدواتر از سال 2011 مورد تحریم قرار گرفته است و اگر بخواهیم تحریم‌هایی که از سوی خزانه‌داری آمریکا صورت گرفته را نیز به اینها اضافه کنیم کشتی‌رانی جمهوری اسلامی در جمع بیش از 19 بار مورد تحریم قرار گرفته است.

داجمر گفت: برای مقابله با این تحریم‌ها با پیش‌بینی‌های صورت گرفته اقداماتی انجام شد و فرصت‌هایی را ایجاد کردیم که می‌توان به ایجاد شرکتهای بیمه حمل‌ونقل دریایی ایرانی که در کیش و قشم ایجاد کردیم اشاره کنیم که این عامل باعث می‌شود تا بیمه‌های بین‌المللی که در اثر این تحریم‌ها کشتی‌های ایرانی را محروم کرده بودند را دور بزنیم و در واقع با بیمه ایرانی کشتی‌رانی کشتی‌های ما بتوانند در آبهای بین‌المللی به کار خود ادامه دهند.

وی افزود: تحریم‌ها باعث شد تا برخی مؤسسات رده‌بندی نیز مورد اهداف نظام سلطه قرار گیرد و این مؤسسات نیز از پوشش بخش خصوصی خودداری کردند و دفاترشان را در ایران تعطیل کردند اما با همکاری سازمان بنادر دو مؤسسه رده‌بندی در ایران فعال شد.

وی افزود: شرکت کشتی‌رانی با همکاری شرکت نفت‌کش، شرکت کشتی‌رانی شیمیایی را تأسیس کرد اما به دلیل عدم حمایت و همکاری پتروشیمی نتوانست این شرکت موفق شود.

وی افزود: از سال گذشته و به دلیل تحریم‌ها حمل مواد پتروشیمی از کشور میسر نبود و به همین عامل باعث شد تا خسارات زیادی وارد شود اما در یک سال گذشته همکاری‌های خوبی انجام شده است تا بتوانیم در بخش کشتی‌رانی شیمیایی ناوگان مستقلی داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت حمل گاز مایع و میعانات گازی گفت: در این زمینه کشتی مناسبی نداریم اما درصدد هستیم تا برای حمل گاز مایع نیز کشتی تهیه کنیم.

وی افزود: تحریم‌ها باعث شده تا در زمینه کشتی‌سازی و تعمیرات نیز مشکلاتی وجود داشته باشد لذا در این بخش‌ها نیز ورود پیدا کردیم و شرکتی تأسیس کردیم تا از ضربات احتمالی دشمن در این بخش جلوگیری کنیم.

وی افزود: عمده شناورهایی که در سال‌های گذشته در بخش فراساحل نفتی خدمات می‌دادند خارجی بودند اما پس از تحریم‌ها بخش خصوصی در این زمینه فعال‌تر شد.

مدیرعامل شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه صنعت حمل‌ونقل شریان حیاتی هر کشوری و نیروی محرکه توسعه است اظهار داشت: بیش از 90 درصد از تجارت خارجی ایران توسط حمل‌ونقل دریایی صورت می‌گیرد و سالانه 9.5 میلیارد تن کالا از طریق دریا بین کشورها جابه‌جا می‌شود که یک سوم آن نفت و فراورده‌های نفتی و یک سوم دیگر آن محصولات خشک و فله است.

وی با اشاره به اهداف سند چشم‌انداز 1404 اظهار داشت: برای اینکه ایران صنایع دریایی و حمل‌ونقل دریایی مقتدری در منطقه داشته باشد باید آسیب‌پذیری در این بخش را به حداقل برساند، لذا لازم است تا سرمایه‌گذاری‌ها را در این بخش افزایش داده و از توانمندی‌های کشور صیانت شود.

داجمر گفت:جاذبه‌های اقتصادی به منظور تشویق شرکت‌های کشتی‌رانی دنیا ایجاد شده و برای حمایت از ناوگان کشتی‌رانی داخلی از تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنیم.

به گفته وی، با توجه به فشاری که در اثر تحریم‌ها به ساختار اقتصادی کشور وارد شده است پیش‌بینی‌های لازم و ضروری در این خصوص صورت گیرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد