در این تفسیر، خوشبینی و بدبینی با مسأله توجه گزینشی ارتباط پیدا میکند. توجه گزینشی به این واقعیت اشاره دارد که انسان در یک لحظه از زمان، با محرکها، تفسیرها، اطلاعات، افکار و احساسات زیادی سروکار دارد، ولی از آنجا که ظرفیت پردازش در انسان محدود است و نمیتواند به همة این محرکها در یک زمان توجه كند، بلكه باید از بین آنها موردی را گزینش كند. بر اساس این گزینش است که افراد خوشبین و بدبین از یکدیگر متفاوت میشوند. هنگامی که انسان در امور خویش و در زندگی خود بدبین می شود نسبت به نعمات الهی هم بدبین شده و منفی بافی و بدبینی عادت او می شود بعضی بیماری های اخلاقی در انسان ها وجود دارد که به واسطه همین نگرش منفی بروز پیدا کرده و سعادت دنیا و آخرت انسان را متزلزل می کند. لذا در این مجال برآنیم که چند مورد از بیماری های اخلاقی را نام ببریم و یکی از راههای درمانی آن را که از مسیر نگرش مثبت و حسن ظن می گذرد را بیان کنیم.( بررسی رابطه بین خوشبینی سرشتی و خوشبینی از دیدگاه اسلام با رضایتمندی از زندگی / نجیبالله نوری/ ناصر سقای بیریا)
آزمندی و حرص
پیدایش حرص در بین انسانها به دلیل بدگمانی نسبت به روزی دهی و رزاقیت خداوند عزّوجل است.
امام علی (علیه السلام) میفرماید:
«ِ فَإِنَّ الْبُخْلَ وَ الْجُبْنَ وَ الْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى یَجْمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ بِاللَّه»
(مكاتیب الأئمة علیهم السلام، ج1، ص481)
بخل و ترس و آز سرشت هایى جدا جداست كه فراهم آورنده آنها بدگمانى به خداست.
افراد بدبین بیشترین نقش را در گسترش افكار مسموم، ناامیدكننده و دلسردكننده دارند؛ همانگونه كه روی كاستیها، معایب و بدیها توجه دارند، آنها را مطرح نموده و مكرر بازگو میكنند و با افراد مختلف در میان میگذارند و از این طریق بدبینی به امور گوناگون را نشر میدهند و موجب گسترش بدبینی در جامعه میشوند
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد