این زخم‌های کهنه "مرداد" ماه دهن باز می‌کنند!

سرویس: اخبار استانکد خبر: 286702|11:30 - 1394/05/17
نسخه چاپی
این زخم‌های کهنه "مرداد" ماه دهن باز می‌کنند!
" مرداد" ماه خبرنگاران است...

به گزارشامروله، 

" مرداد" ماه خبرنگاران است...

روزهای گرم مرداد که از راه می‌رسد تازه بعد از یک سال یاد خودمان می‌افتیم، یاد اینکه همیشه از درد و رنج همه قشری نوشتیم، الا خودمان!

یاد اینکه کل سال غرق شدیم در دنیای آدم‌های دیگر و بی‌خبر شدیم از دنیای خودمان و تازه بعد از یکسال، تقویم باید با رسیدن برگه‌هایش به مردادماه، ماه ما خبرنگاران، ما را یاد خودمان بیاورد...

یاد که می‌کنیم از دنیای خودمان تهش می‌رسیم به دنیایی از مشکلات و سختی کارمان، که چه آرام آرام، دارد جانمان را فرسوده می‌کند.

هرسال همین روزهای مرداد که از راه می‌رسد، یاد سختی کار، نداشتن بیمه، دل‌نگرانی از فردای کاری که عاشقش هستیم و یاد هزار درد و رنج دیگرمان می‌افتیم و بدون یافتن هیچ مرهمی، با پایان گرفتن مرداد، همه را به فراموشی می سپاریم تا سال بعد که دوباره مرداد بیاید و این زخم‌های کهنه را باز کند...

مشکلاتمان را آنقدر که هر سال برایمان تکرار شده‌اند همه را از بر کرده‌ایم، اما امسال می‌خواهیم بدانیم چرا؟ واقعا چرا این همه مشکل داریم؟ چرا بیشتر از هر قشری باید دخلمان پی خرجمان بدود؟ چرا باید حداقل حقوق یک کارگر ساده، بیمه را هم نداشته باشیم؟ چرا هیچ تضمینی برای ادامه کارمان نیست؟ و خیلی چراهای دیگر...؟

این چراها را باید از خیلی‌ها پرسید از مسئولین فرهنگ و ارشاد استان، از صاحبان خانه مطبوعات و از خود ما خبرنگاران. برای همین و در وهله اول به سراغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رفتیم...

رسانه‌ها مسئول اصلی مشکلات خودشان هستند

ابراهیم رحیمی زنگنه معتقد است: پادرهوایی رسانه‌ها بین بخش خصوصی و دولتی مشکلات آنها رقم زده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، می‌گوید: متاسفانه رسانه‌ها از یک طرف نمی‌توانند دولتی باشند، زیرا وابستگی آنها به دولت با روح رسانه که باید مستقل باشد در تناقض است و به همین علت نمی‌توان از منابع دولتی برای ارتقاء وضعیت اقتصادی رسانه‌ها کمک گرفت.

رحیمی زنگنه ادامه می‌دهد: از طرف دیگر جوامع در حال توسعه بنیه اقتصادی ضعیفی دارند و به همین علت رسانه‌ها از سایر بخش‌های خصوصی هم نمی‌توانند کسب درآمد خوبی داشته باشند و این امر موجب شده تا رسانه‌های ما در مجموع بنیه اقتصادی ضعیفی داشته باشند و این وضعیت موجب سختی معیشت خبرنگاران شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در خصوص مشکل اصلی و فعلی خبرنگاران یعنی نداشتن بیمه معتقد است: این امر در وهله اول وظیفه رسانه است که به عنوان یک واحد فعال نیروهای خود را بیمه کند.

او می‌گوید: رسانه‌ها هر چند به عنوان یک واحد فرهنگی فعالیت می‌کنند، اما یک بنگاه اقصادی هستند و از این محل کسب درآمد می ‌کنند و این در درجه اول وظیفه خود آنهاست که خبرنگارانشان را بیمه کنند.هر چند دولت نیز جهت حمایت از بیمه خبرنگاران سیاست‌های تشویقی در پیش گرفته و قرار بر این شده با بیمه شدن خبرنگاران از طرف خود رسانه، حق بیمه آنها از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت شود.

رحیمی زنگنه در خصوص راهکارهای موثر برای ارتقای درآمدهای یک رسانه نیز معتقد است: در وهله اول این خود رسانه‌ها هستند که نقش موثری در ارتقاء درآمدهای خود دارند.

او می‌گوید: چنانچه رسانه‌ها کیفیت بالایی داشته و مطالب اثربخش و تاثیرگذار را در رسانه خود انتشار دهند، قطعاً این امر در افزایش مخاطبان و افزایش درآمد آنها تاثیر بسیاری خواه داشت.

...این حرف‌ها یعنی پرتاب مستقیم توپ در زمین رسانه و این یعنی اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلا و تا اینجای کار هیچ نقشی در مشکلات ما خبرنگاران و رفع آنها ندارد!

دولت، رسانه و مردم هرسه مقصرند

به سراغ مدیرعامل خانه مطبوعات ایران رفتیم... او هم معتقد است: در وهله اول تنها کسی که می‌تواند به رسانه‌ها کمک کند، خود اهالی رسانه‌ها هستند.

معتمدیان  در گفت و گو با ایسنا منطقه کرمانشاه، به مشکلات خبرنگاران از جمله سختی معیشت، نبود امنیت شغلی، نداشتن بیمه و پایین بودن سطح درآمد اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه بیان این مشکلات هر ساله تکرار می‌شود و چنانچه بخواهیم چرایی وجود آنها را بررسی کنیم به خود رسانه‌ها می‌رسیم.

او معتقد است: در درجه اول وظیفه خود رسانه است که خود را تقویت کند، زیرا یک روزنامه را هرچند کار فرهنگی انجام می‌دهد، اما می توانیم مانند یک بنگاه اقتصادی در نظر بگیریم.

این مسئول ادامه می‌دهد: چنانچه یک بنگاه اقتصادی تولیدات خود را متناسب با نیاز و خواست جامعه عرضه نکند قطعا متقاضیان خود را از دست داده و درآمدی نخواهد داشت و این امر در مورد نشریات و روزنامه‌ها نیز صدق می‌کند و چنانچه آنها نتوانند مطالبی را متناسب با خواست و نیاز جامعه منتشر کنند، قطعا مخاطبان خود که می‌توانند منبع درآمدی برای آنها باشند را از دست می‌دهند.

وی معتقد است در صورت تقویت رسانه و ارتقاء کیفیت آن، قطعا با افزایش مخاطبان تعداد تک فروشی و گرفتن آگهی و تبلیغات بالا رفته و درآمد مطلوبی برای رسانه حاصل می‌شود که می تواند منبع درآمد مناسبی نیز برای خبرنگاران آن رسانه باشد.

معتمدیان در ادامه این نکته را هم متذکر می‌شود که در کنار تقویت رسانه باید قانون و ساختارهای اجتماعی هم در جهت تقویت و حمایت رسانه‌ها بکار گرفته شود و دولت باید بسترهای لازم را برای تقویت رسانه‌ها فراهم کرده و با وضع قوانین از نشریات حمایت کند.

مدیرعامل خانه مطبوعات ایران با با بیان اینکه با حمایت مالی دولت از رسانه‌ها مخالف است، می‌گوید: متاسفانه با وضع موجود نمی‌توان یک دفعه حمایت‌های دولت از رسانه‌ها و نشریات را قطع کرد و در این زمینه باید مرحله به مرحله دولت حمایت‌های خود را تا زمان استقلال مالی نشریات پیش ببرد.

معتمدیان حلقه سومی را نیز برای تکمیل چرخه ارتقاء درآمد رسانه‌ها و حمایت از آنها ضروری میداند و می‌گوید در کنار رسانه‌ها و دولت، این مردم هستند که باید فرهنگ روزنامه خوانی را در خود تقویت کرده و بخشی از درآمد خانوار را به خرید کالاهای فرهنگی اختصاص دهند.

معتمدیان معتقد است با قرارگیری سه حلقه تقویت کیفی رسانه، حمایت و بسترسازی‌های دولت و ارتقاء فرهنگ مطالعه و روزنامه‌خوانی در کنار هم می‌توان به درآمدهای پایدار برای رسانه و بهبود وضعیت معیشتی خبرنگاران دست یافت و با بهبود وضع درآمدی رسانه‌ها آنها قادر خواهند بود سایر خدمات از جمله بیمه را در اختیار خبرنگاران خود قرار دهند.

...تا اینجای کار و به لطف صحبت‌های مدیرعامل خانه مطبوعات ایران پای دولت و مردم هم به مشکلات ما خبرنگاران و اهالی رسانه باز شد و حال باید سراغی از خودمان بگیریم و چرایی مشکلاتمان را از خودمان جویا شویم...

فیلتری برای ورود خبرنگاران نداریم

سردبیر روزنامه همشهری در کرمانشاه اما معتقد است: در درجه اول این دولت است که باید با قرار دادن فیلتری از ورود خبرنگاران غیرحرفه‌ای و رپورتاژ بگیر در عرصه خبر جلوگیری کند.

لیلا سعودند در گفت و گو با ایسنا منطقه کرمانشاه، مشکل اصلی رسانه‌ها را ضعف اقتصادی می‌داند و می‌گوید: بخشی از این معضل به رسانه‌ها و بخشی به دولت بر می‌گردد.

وی معتقد است: چنانچه فیلتری برای ورود خبرنگاران به عرصه خبر وجود داشته و تنها خبرنگاران حرفه‌ای و کار بلد وارد عرصه خبر شوند، قطعا سطح کیفیت نشریات و رسانه‌ها افزایش یافته و این امر، افزایش استقبال مردم و در پی آن افزایش درآمد رسانه را به دنبال دارد.

سعدوند بخشی از مشکلات خبرنگاران را نیز به مدیران مسئول رسانه مربوط می‌داند و می‌گوید: متاسفانه مدیران مسئول رسانه‌ها از خبرنگاران آن طور که باید حمایت نمی‌کنند. به عنوان مثال روزنامه‌ای که به راحتی می‌تواند پنج خبرنگار خود را بیمه کرده و از بخشودگی 70 درصدی بیمه استفاده کند، از انجام این کار ممانعت می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: این امر موجب شده تا رسانه‌های مکتوب، عمده اخبار خود را از خبرگزاری‌ها گرفته و به جای خبرنگار چند رپورتاژبگیر استخدام کنند تا در نشست‌های خبری حاضر شده و رپورتاژ بگیرند.

...همه مقصرند ما، دولت و مردم. این چرخه‌ای‌ است که همه جایش لنگ می‌زند، اما فیلتر کردن ورود خبرنگاران به عرصه خبر و ممانعت از ورود افراد غیرحرفه‌ای به این عرصه شاید این وسط بتواند شروع خوبی برای رفع مشکلات و مرهمی برای زخم‌های کهنه خبرنگاران باشد... 

گزارش از: محبوبه علی آقایی خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد