به گزارشامروله،
سیدشهریارزینیدر گفتگو باخبرنگار مهراظهار کرد: یکی از اقداماتی که در مرکز طرحهای کلان ستادتوسعهفناوریهای حوزه فضایی وحمل و نقلپیشرفته مورد پیگیری قرار میگیرد ایجاد زیست بوم وسایل نقلیهبرقیهمچون اتوبوس، خودروی سواری و موتوربرقیاست.
وی با بیان اینکه اولین پروژه ستاد اتوبوسبرقیبود که طبق برنامهها قرار است این اتوبوسبرقیدر خرداد۱۴۰۰رونمایی شود، بیان کرد: هدف اصلی این پروژه بومی سازی اقلام «هایتک»برقیاز جمله «درایو اتوبوس» و «موتور الکتریکی»، «مجموعه باتری پک»،«کانورترهایدی سی»، «شارژر» … و بقیه اقلام اتوبوس بوده است.
مدیر طرحهای کلان ستادتوسعهفناوریهای حوزه فضایی،حمل و نقلپیشرفته معاونت علمی و فناوری تاکید کرد: در اصل این پروژه و پلتفرم اتوبوسبرقیبا عمق بومی سازی ۸۰ درصد پیش میرود که با همکاری یک شرکت ایرانی درحال انجاماست.
زینیبا بیان اینکه برقی سازی اتوبوس دربستریکی از اتوبوسهای دیزلی این شرکت انجام میگیرد، افزود: اماسعیشده که بهینه سازی همچون کاهش وزن، روی اتوبوس نهایی داشته باشیم؛ این اتوبوس نمونه «وی پی» خواهد بود؛در واقعبا تغییرات جزئی و بهینهسازیهایی تبدیل به اتوبوس نمونه نهایی خواهد شد که میتواند به سمت تولید انبوه برود.
وی با بیان اینکه مجری این پروژه دانشگاه تهران است و تلاش میشود با حمایتهای شهرداری تهران و شرکتتولید کنندهاین پروژه را به نقطه خوبی برسانیم، گفت: پروژه اتوبوسهای برقی همچنان جاری است و پیشرفت خوبی دارد.
مدیر طرحهای کلان ستادتوسعهفناوریهای حوزه فضایی،حمل و نقلپیشرفته معاونت علمی و فناوری عنوان کرد: خردادماه رونمایی نمونه مهندسی است که بعد از آن انشاالله با سرمایهگذاری میتوان به سمت تولید انبوه برود.
وی با اشاره به مزایای اتوبوسهای برقی گفت: در وسایل نقلیه سیستم احتراقی، روغن، بنزین، گازوئیل و… حذف میشود و به شدت صرفهجویی خوبی در مصرف سوخت رخ میدهد که از مزایای استفاده وتوسعهاین وسایل نقلیهبرقیدر کشور به شمار میرود. همچنین کاهش آلایندهها و حفظ محیط زیست از دیگر مزایایاستفاده ازوسایل برقی است.
وی با بیان اینکه اگر سفارش گذاری خوبی برای تولید انبوه صورت بگیرد سازنده اتوبوس محصول بهتری ارائه میکند، افزود: همچنین در این اتوبوسها همانند مترو از پلکان استفاده نمیشود.
زینیبا بیان اینکه ۲۵ درصد از کل آلایندگیها مربوط به وسایل نقلیه است، گفت: از این میزان، ۱۵ درصد مربوط بهحمل و نقلاتوبوس است؛ از این رو به سمتبرقیسازی اتوبوس رفتیم.
وی ادامه داد: این پروژه در قالب دو پلتفرم است؛ یکی دیگر از این پلتفرمهادر خصوصتبدیل اتوبوسهای احتراقی به برقی است که این در فاز مطالعات و امکانسنجی است و اگر سرمایهگذارباشد میتوان این پروژه را طی یک ماه پیاده سازی کرد.
ویدر خصوصاستفاده از این اتوبوسها گفت: به صرفه است که بنا به مطالعات اقتصادی در برخی خطوط از این اتوبوسها استفاده شود و به صورت شب شارژ باشد تا در پایانه اتوبوس شارژ شود. این اتوبوس ۱۲ متری است.
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد