«تاوان کلمات» عبدالجبار کاکایی منتشر شد

سرویس: گوناگونکد خبر: 285302|12:05 - 1394/03/31
نسخه چاپی
«تاوان کلمات» عبدالجبار کاکایی منتشر شد
تاره ترین دفتر شعر عبدالجبار کاکایی با عنوان «تاوان کلمات»از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه بازار کتاب شد.

به گزارشامروله،  تازه ترین دفتر شعر عبدالجبار کاکایی با عنوان «تاوان کلمات» از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر و روانه بازار کتاب شد.

کاکایی پیش از این درباره این مجموعه شعر به خبرنگار مهر گفته بود سال‌ها قبل به پیشنهاد آقای سید مهدی شجاعی قرار بر این شد تا مجموعه کامل اشعار من در انتشارات نیستان منتشر شود که به هر شکل این موضوع میسر نشد اما نیمی از این دفتر شعر که نیستان منتشر کرده است به منتخب اشعار قدیمی من اختصاص دارد و نیم دیگر آن منتخب غزلیات، شعرهای نو و آزاد من است که در سال‌های اخیر سروده شده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه چه تفاوتی میان اشعار قدیمی و جدید خود حس می‌کند نیز گفت: از زمانی که به طور جدی وارد زبان محاوره شدم و کار ترانه سرایی را پیگیری کردم، احساس خودم و دوستانم این است که غزل من تحت تاثیر ترانه‌هایم به صراحت بیشتر نزدیک شده و  قاطعیت بیشتری دارد.

تاوان کلمات

کاکایی افزود: من در غزل به دنبال مسیری هستم که در سالهای دهه شصت توسط مرحوم سلمان هراتی، قیصر امین پور و سید حسن حسینی پیگیری می‌شد. این جریان در آن سال‌ها از سویی تحت فشار غزل سیاسی روز بود و از سویی نیز تحت فشار جریان زبان زده غزل. دستاورد خاص این جریان غافل‌گیری زبان بود.

شعر کاکایی به اذعان او در این دفتر شعر، شعری است اجتماعی که این موضوع به ویژه در غزلیات او بیشتر از سایر قالب­ها نمود دارد. شعری است که تنها خودش را وامدار و آرزومند برای مردم سرزمینش می‌بیند؛ نه وامدار جریان و جناح‌های سیاسی است و نه به دنبال سانتی­مانتالیسم بیانی و جستجو کردن در بازی­ های فرمی و روایی.

کاکایی در شعر خود از تجربه­‌هایی سخن به میان می‌­آورد که آرمان و آرزوی مردم خود به شمار می‌­روند، از کلماتی که مردمش همواره به ساده‌­ترین شکل ممکن در ناخودآگاه روزمره خود مرورشان می‌­کنند و گاهی نیز یادآور حسرت­‌های همیشگی آنهایند.

با این وجود غزل او آنچنان که خودش نیز بر آن صحه می­‌گذارد در سال­های اخیر و بیشتر از گذشته لحنی صریح­تر پیدا کرده است و در عین حال سعی کرده است رفتاری طبیعی­ تر با زبان داشته باشد و شاید در پی داشتن چنین زبانی است که او و شعرش بیشتر از همه دوران­ها در عصر کنونی و در میان تمامی عصبیت­‌های رایج در ساخت اجتماعی پیرامون شاعر، مخاطب دارد و با آن ارتباط برقرار می‌­کند. به بیان دیگر شعر او شعری است که بیشتر از هر موضوعی شاعر به خاطر خود شعر است که دست به سرایش زده است و در پی همین مسئله نیز مخاطب با آن حس همذات پنداری می­‌کند.

در یکی از اشعار این مجموعه می خوانیم:

حاجت به اشارات و زبان نیست، مترسک

پیداست که در جسم تو جان نیست، مترسک

با باد به رقص آمده پیراهنت، اما

در عمق وجودت هیجان نیست، مترسک

شب پای زمینی و زمین سفره خالی­ست

این بی‌هنری، نام و نشان نیست، مترسک

تا صبح در این مزرعه تاراج ملخ بود

چشمان تو حتی نگران نیست، مترسک

پیش از تو و بعد از تو زمان سطر بلندی­ست

پایان تو پایان جهان نیست، مترسک

این مزرعه آلوده کفتار وکلاغ است

بیدارشو از خواب! زمان نیست، مترسک

انتشارات کتاب نیستان «تاوان کلمات» را در سه بخش غزل­ ها، پراکنده­‌ها و شعرهای نو در ۲۵۶ صفحه و با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد